maandag 1 februari 2016

Wrap-up - januari!

In de eerste maand van 2016 nam ik me - geheel volgens mijn leesdoelen voor dit jaar - voor om ongeveer vijf boeken te lezen. Maar dat werd met tien boeken het dubbele! Op de foto staan er slechts acht, maar ik 'las' ook een luisterboek en daarnaast las ik geheel onverwacht gisteren nog een boek uit.
 
 
Hoewel de titel van deze post is gewijzigd van 'Books read by me' naar 'Wrap-up' is de inhoud helemaal hetzelfde gebleven. Dat betekent dat ik jullie gauw ga vertellen wat ik vond van de boeken die ik in januari las.

PAAZ (PAAZ #1)
Schrijver: Myrthe van der Meer
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2012
Gelezen uitgave van: The House of Books
Aantal pagina's: 347
Flaptekst: Als Emma van de ene op de andere dag opgenomen wordt op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis, de paaz, weet ze één ding zeker: hier is een fout gemaakt. Ze heeft namelijk een leuke baan, een geweldige vriend en een goed leven, dus dat ze dood wil kan dan toch geen probleem zijn?
Het is het begin van Emma's zoektocht door de absurde wereld van de psychiatrische kliniek, met al haar regels, pillen en diagnoses. Een zoektocht naar de uitgang, maar boven alles een zoektocht naar zichzelf. Tijdens haar reis langs vreemde patiënten en nog vreemdere therapeuten, depressieve kerstballen en onverwachte vriendschappen, begint Emma te beseffen dat ze hier niet voor niets zit, en dat zij de enige is die kan bepalen of, maar vooral ook hoe ze ooit de paaz weer verlaat.
Rating: 3,5/5
Toelichting: Een boek over een boeiend onderwerp dat tegelijkertijd pijnlijk is om te lezen, maar ook erg humoristisch is geschreven. Knap gedaan!
 
UP (PAAZ #2)
Schrijver: Myrthe van der Meer
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: The House of Books
Aantal pagina's: 330
Flaptekst: Als Emma enthousiast naar het laatste gesprek met haar psychiater gaat, gebeurt er iets wat ze niet helemaal had voorzien; haar psychiater is verdwenen, de vervanger weet niets van een eindgesprek en voor het einde van de dag is ze opgenomen op de paaz; de psychiatrische afdeling van het algemeen ziekenhuis. Alweer.
Aangezien deze nieuwe paazvakantie wel een vergissing moet zijn, gaat Emma in het doolhof van pillen, psychiaters en medepatiënten op zoek naar een verklaring. Want als je niet ziek bent, hoef je toch ook niet beter te worden? Als de verklaring in de vorm van een nieuwe diagnose lijkt te komen, begint ze zich echter af te vragen of ze die wel wil weten; want wat als je je eigen waarnemingen en gedachten niet meer kunt vertrouwen, en je grootste vijand niet in de buitenwereld zit, maar in je eigen hoofd?
Rating: 3,75/5
Toelichting: Dit vervolg op PAAZ voelt heel anders dan het eerste deel. De stemming vind ik grimmiger, maar tegelijkertijd lijkt Emma zelf positiever te zijn. Een mooi boek!
 
Attachments
Schrijver: Rainbow Rowell
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2011
Gelezen uitgave van: Brilliance Audio
Aantal pagina's: 323
Flaptekst: Beth Fremont and Jennifer Scribner-Snyder know that somebody is monitoring their work e-mail. (Everybody in the newsroom knows. It's company policy.) But they can't quite bring themselves to take it seriously. They go on sending each other endless and endlessly hilarious e-mails, discussing every aspect of their personal lives.
Meanwhile, Lincoln O'Neill can't believe this is his job now- reading other people's e-mail. When he applied to be "internet security officer," he pictured himself building firewalls and crushing hackers- not writing up a report every time a sports reporter forwards a dirty joke.
When Lincoln comes across Beth's and Jennifer's messages, he knows he should turn them in. But he can't help being entertained-and captivated-by their stories.
By the time Lincoln realizes he's falling for Beth, it's way too late to introduce himself.
What would he say . . . ?
Rating: 4/5
Toelichting: Dit verhaal onderscheidt zich van andere boeken die ik heb gelezen en ik heb er erg van genoten! Volgens mij kan Rowell mij gewoon niet teleurstellen. Mijn volledige review lees je hier.
 
The miniaturist
Schrijver: Jessie Burton
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Picador
Aantal pagina's: 430
Flaptekst: On an autumn day in 1686, eighteen-year-old Nella Oortman arrives at a grand house in Amsterdam to begin her new life as the wife of wealthy merchant Johannes Brandt. Though curiously distant, he presents her with an extraordinary wedding gift: a cabinet-sized replica of their home. It is to be furnished by an elusive miniaturist, whose tiny creations ring eerily true.
As Nella uncovers the secrets of her new household she realizes the escalating dangers they face. The miniaturist seems to hold their fate in her hands - but does she plan to save or destroy them?
Rating: 5/5
Toelichting: Dit boek is spannend, mysterieus, dramatisch en prachtig, allemaal tegelijk. Het is terecht een bestseller! Mijn review lees je hier.
 
Alles te verliezen
Schrijver: Esther Verhoef
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2008
Gelezen uitgave van: Anthos
Aantal pagina's: 319
Flaptekst: Claires leven is geslaagd, maar niet zo smetteloos als ze doet voorkomen. Niemand weet waarmee zij in het verleden haar geld verdiende en dat zij een ongezonde relatie had met Marius, een beruchte crimineel. Na tien jaar cel is hij weer op vrije voeten en hij is niet van plan om zijn oude vriendin op te geven. Of heeft hij andere motieven?
Rating: 3/5
Toelichting: Als je nieuw bent binnen het thrillergenre dan is Alles te verliezen denk ik een goed eerste boek om te proberen, want het verhaal zit goed in elkaar en is leuk om te lezen. Verwacht alleen niet al te veel spanning, want dan zal hij je tegenvallen - net als bij mij. Klik hier voor mijn review.
 
We are all completely beside ourselves
Schrijver: Karen Joy Fowler
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2013
Gelezen uitgave van: Serpent's Tail
Aantal pagina's: 308
Flaptekst: What if you grew up to realise that your father had used your childhood as an experiment?
Rosemary doesn't talk very much, and about certain things she's silent. She had a sister, Fern, her whirlwind other half, who vanished from her life in circumstances she wishes she could forget. And it's been ten years since she last saw her beloved older brother Lowell.
Now at college, Rosemary starts to see that she can't go forward without going back, back to the time when, aged five, she was sent away from home to her grandparents and returned to find Fern gone.
Rating: 2,5/5
Toelichting: Al met al was het verhaal een behoorlijke teleurstelling (ik verwachtte er nogal wat van) en hoewel het boek maar iets meer dan 300 pagina's heeft, heb ik er een hele week over gedaan om het uit te lezen. Jammer! Mijn review vind je hier.
 
Mrs Dalloway
Schrijver: Virginia Woolf
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1925
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Areopagus
Aantal pagina's: 195
Flaptekst: Mrs Dalloway is het eerste meesterwerk van Virginia Woolf. Het is een virtuoos gecomponeerde roman, die cirkelt rond de gedachtespinsels en herinneringen van de verzamelde gasten op het feest van Clarissa Dalloway. In prachtige, poëtische beelden verwoordt Woolf haar obsessie met depressie en zelfmoord.
Rating: 2,5/5
Toelichting: Dit boek is vooral geschikt voor lezers die houden van mooi geschreven teksten. Dan kom je zeker aan je trekken! Daarnaast moet je er wat moeite in steken om je hoofd erbij te houden (dat had ik althans). Klik hier voor mijn review.
 
Seks of solo
Schrijver: Jil Karoly
Oorspronkelijke titel: Happy oder End
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2003
Gelezen uitgave van: Karakter Uitgevers B.V.
Aantal pagina's: 241
Flaptekst: Op het eerste gezicht is Gianna de typische hippe single-vrouw van vandaag. Maar schijn bedriegt. Ze wil niet langer solo zijn, ze wil een man voor het leven. Minnaar Mark lijkt de ideale man te zijn, maar komt helaas met één schoonheidsfoutje: hij is al getrouwd...
Rating: 2,5/5
Toelichting: Hè hè, eindelijk heb ik mijn laatste Jil Karoly boek uit! Ik denk dat dit mijn favoriet is van alle boeken die ik van haar heb gelezen, al blijft er nog steeds veel te wensen over. Mijn review lees je hier.
 
Amy & Roger's epic detour
Schrijver: Morgan Matson
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2010
Gelezen uitgave van: Simon and Schuster UK Ltd
Aantal pagina's: 344
Flaptekst: Amy Curry's year sucks. And it's not getting any better. Her mother has decided to move, so somehow Amy has to get their car from California to the East Coast. There's just one problem: since her father's death Amy hasn't been able to get behind the wheel of a car. Enter Roger, the son of a family friend, who turns out to be funny, nice... and unexpectedly cute.
But Roger's plans involve a more "scenic" route than just driving from A to B, so suddenly Amy finds herself on the road trip of a lifetime. And, as she grows closer to Roger, Amy starts to realise that sometimes you have to get lost to find your way home...
Rating: 4,75/5
Toelichting: Dit boek heeft me zowel laten huilen als hardop laten lachen en ik heb er heel erg van genoten. Mijn review zie je hier!
 
De schuldigen
Schrijver: David Baldacci
Oorspronkelijke titel: The guilty
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: A.W. Bruna Uitgevers
Aantal pagina's: 397
Flaptekst: Waar ook ter wereld, wie het beoogde slachtoffer ook is, elke dreiging wordt door Will Robie op efficiënte wijze onschadelijk gemaakt. Maar wanneer hij tijdens een buitenlandse missie plotseling niet in staat is om zijn doelwit uit te schakelen, stort zijn wereld in. En om de unieke kwaliteiten die hem de beste maken terug te krijgen, moet hij de confrontatie aangaan met datgene wat hij twintig jaar geleden heeft geprobeerd te vergeten: zijn eigen verleden.
Will Robie groeide als kind op in Cantrell, een stadje aan de Golfkust in de staat Mississippi. Na zijn middelbareschooltijd verbrak hij alle banden met zijn familie en vertrok, om nooit meer om te kijken. Totdat zijn vader wordt gearresteerd op verdenking van moord.
Tegen zijn vaders wens in besluit Robie om samen met Jessica Reel in de zaak te duiken, maar dat levert al snel meer vragen op dan antwoorden. Het leidt hen naar de schaduwkant van Cantrell, waar ze te maken krijgen met de levensgevaarlijke gevolgen van beslissingen die in het verleden zijn genomen. En deze keer is er voor vader en zoon geen ontsnappen meer aan...
Rating: 5/5
Toelichting: Kijk, dit is een echte thriller. Baldacci heeft weer een geweldig verhaal in elkaar gezet, hoewel het anders is dan ik van hem gewend ben. Klik hier voor mijn volledige review!
 
Wat las jij in januari?

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten