zondag 28 februari 2016

The miniaturist - Jessie Burton

Titel: The miniaturist
Auteur: Jessie Burton
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2014
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Gelezen uitgave van: Picador
Aantal pagina's: 430



On an autumn day in 1686, eighteen-year-old Nella Oortman arrives at a grand house in Amsterdam to begin her new life as the wife of wealthy merchant Johannes Brandt. Though curiously distant, he presents her with an extraordinary wedding gift: a cabinet-sized replica of their home. It is to be furnished by an elusive miniaturist, whose tiny creations ring eerily true.

As Nella uncovers the secrets of her new household she realizes the escalating dangers they face. The miniaturist seems to hold their fate in her hands - but does she plan to save or destroy them?

The miniaturist kocht ik net nadat ik BookTube had ontdekt, want daar hoorde ik veel positieve reacties op dit debuut van Burton. Toch heb ik het niet eerder gelezen, omdat de kleine lettertjes en de lengte van het boek lichtelijk intimiderend waren - al bleek het uiteindelijk korter dan ik dacht.

Wat ben ik blij dat ik het boek nu eindelijk wèl heb gelezen, want het is anders dan alles wat ik ooit heb gelezen en het verhaal intrigeerde me enorm. Het is spannend, mysterieus, dramatisch en prachtig, allemaal tegelijk. Wat ik erg bijzonder vind is dat het zich in Amsterdam afspeelt, terwijl het is geschreven door een Engelse.

Nella, Cornelia en Otto zijn vanaf het begin likeable personages, maar toch had ik ook meteen al sympathie voor Marin. Toen ik meer over Johannes te weten kwam, stal ook hij mijn hart. Doordat al deze belangrijkste personages zo fijn zijn, is het verhaal zowel mooi als verschrikkelijk. Maar zelfs al is het verschrikkelijk, het is het allemaal waard - geloof me maar. De thema's die worden behandeld zijn belangrijk en mooi vormgegeven, zeker voor een verhaal dat zich afspeelt in de zeventiende eeuw.

Er zit zo veel mysterie in het verhaal dat ik me steeds afvroeg wat er aan de hand was. Zelfs aan het eind zijn niet al mijn vragen beantwoord, maar op de een of andere manier stoort dat me totaal niet. Nadat ik het boek uit had, heb ik meteen het eerste hoofdstuk opnieuw gelezen en dat maakte het nog beter dan het al was. Dit is terecht een bestseller!

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten