woensdag 1 april 2015

Books read by me - maart!


Het is tijd om jullie te laten weten welke boeken ik in maart heb uitgelezen. Ik had het niet verwacht, maar het is weer een flinke stapel! Ik ga dus maar weer gauw beginnen.

Liefdesbang
Schrijver: Hannah Cuppen
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Uitgeverij AnkhHermes
Aantal pagina's: 216
Flaptekst: Wil je graag een relatie maar trekt de ander zich steeds terug? Word je keer op keer verliefd op iemand die al een partner heeft? Of heb je juist zelf de neiging de ander op afstand te houden, net als die voor jou wil kiezen? Als je steeds opnieuw belandt in dit soort situaties, herken jij misschien de dans van verlatingsangst en bindingsangst. Je bent echt niet de enige! Het fundamentele conflict tussen onze behoefte aan intimiteit enerzijds en de behoefte aan vrijheid anderzijds zorgt voor dit spel van achtervolgen en afstoten. Het houdt ons gevangen in afhankelijkheidsrelaties. Waarom mensen met verlatingsangst juist mensen met bindingsangst aantrekken wordt duidelijk in dit boek. Met grote helderheid en openheid geeft Hannah Cuppen inzicht en laat ze zien welke stappen je kunt zetten richting meer eigenwaarde, zelfliefde en verbinding. Als jij jouw 'liefdesbang' bij de wortel wilt aanpakken om weer beschikbaar te worden (of te blijven) voor de liefde dan wijst dit boek jou de weg.
Rating: 3/5
Toelichting: Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in psychologie en de reden waarom mensen doen/zijn zoals ze zich gedragen. Ik heb natuurlijk niet voor niets Maatschappelijk werk en dienstverlening gestudeerd (al was het maar een jaar...). Zeker ontwikkelingspsychologie en relatiepsychologie boeit mij heel erg en ik was dan ook erg benieuwd naar dit boek. Hannah Cuppen vertelt heel open over haar eigen ervaringen en door de voorbeelden in het boek gaat het verhaal meer leven en kan ik me er ook een beeld bij vormen. Ze stelt zich daarmee kwetsbaar op, wat zeker bijdraagt aan de kwaliteit van het boek. Hoewel het een goed boek is, valt mij op dat vooral de kant van verlatingsangst wordt belicht. En dat terwijl de ondertitel van het boek 'Overwin verlatingsangst en bindingsangst' is. Dat doet vermoeden dat beide kanten even veel aandacht krijgen. Iemand die dit boek dus echt als zelfhulpboek koopt vanwege bindingsangst komt naar mijn idee een beetje bedrogen uit.
 
De tennisparty
Schrijver: Madeleine Wickham
Oorspronkelijke titel: The tennis party
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1995
Gelezen uitgave van: The house of books
Aantal pagina's: 285
Flaptekst: Het tennisweekend is Patricks idee. Zijn nieuwe landhuis, gekocht met de bonussen van zijn baan als beleggingsadviseur, is de ideale locatie. Patricks vrouw Caroline weet nog niet wat de werkelijke reden voor het feestje is. Zij vindt het leuk om haar oude buren Stephen en Annie weer te zien, maar ze is minder blij met de snoeverige Charles en zijn verwende vrouw Cressida. En het laatste koppel, Don en Valerie, beiden bloedfanatiek, is helemaal onuitstaanbaar.
Terwijl de vier stellen zich op het zonnige terras installeren, lijkt al vast te staan wie de winnaars zijn in het leven en wie de verliezers. Maar wanneer de eerste bal over het net wordt geslagen, is dat het begin van twee dagen flirten, driftbuien, knallende ruzies en schokkende onthullingen. Door de komst van een ongenode gast wordt duidelijk dat dit weekend helemaal niets met tennis te maken heeft.
Rating: 3/5
Toelichting: In dit boek weet je niet aan wie je de grootste hekel moet hebben. Madeleine Wickham (ze schrijft ook onder haar pseudoniem Sophie Kinsella) weet de personages zo levendig neer te zetten dat ik echt boos werd om sommige dingen. Daarnaast zitten er ook zeker een paar lovable karakters in! Al met al een lekker wegleesboek.
 
Alarmfase rood
Schrijver: Tess Gerritsen
Oorspronkelijke titel: Gravity
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1999
Gelezen uitgave van: The house of books
Aantal pagina's: 346
Flaptekst: Emma Watson, een briljante arts, begint aan het avontuur van haar leven: onderzoek doen naar levende wezens in de ruimte. Haar man Jack McCallum, van wie Emma op het punt staat te scheiden, ziet verbitterd toe hoe zij zich opmaakt voor de expeditie. Maar de missie aan boord van het ruimtestation verandert in een nachtmerrie als een onbekend virus de bemanning infecteert. Emma probeert verwoed de astronauten van de dood te redden, maar niets helpt. Op aarde probeert Jack de NASA ervan te overtuigen Emma terug te halen, maar de NASA houdt het gevaar liever in de ruimte. De doodzieke astronauten zweven in het heelal, wachtend op de redding die maar niet komt.
Rating: 4/5
Toelichting: Op de voorkant van het boek zie je de tekst 'Er beweegt iets, onder zijn huid...' en dat is precies wat dit boek bij mij deed: het ging echt onder mijn huid zitten. Het verhaal is steengoed en megaspannend. Tess Gerritsen vertelt veel details, zonder dat het vervelend of betweterig overkomt. Dit boek is niet voor lezers met een zwakke maag, want ik kan veel hebben, maar sommige beschrijvingen bezorgden mij toch een licht hoofd. Dit is zeker een aanrader!
 
Looking for Alaska
Schrijver: John Green
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2005
Gelezen uitgave van: HarperCollins publishers Ltd
Aantal pagina's: 263
Flaptekst: Miles Halter's whole life has been one big non-event, until he meets Alaska Young.
Gorgeous, clever and undoubtedly screwed up, Alaska draws Miles into her reckless world and irrevocably steals his heart. For Miles, nothing can ever be the same again.
Rating: 5/5
Toelichting: Jeetje, wat heeft dit boek mij verrast! The fault in our stars was het enige boek dat ik tot voor kort van John Green had gelezen en dat vond ik echt heel goed. Ik had dan ook nergens recensies opgezocht van Looking for Alaska toen ik het boek ging lezen; ik wist gewoon dat ik het goed zou vinden. Op basis van de flaptekst weet je nog niet heel veel over hoe het boek zal lopen en dat vind ik echt een pluspunt. Ik heb zelfs op basis van dit boek besloten dat ik niet te vaak meer de flaptekst van een boek ga lezen voordat ik begin. Ik wil dan ook niet te veel verklappen over Looking for Alaska, behalve dat je het zeker weten moet gaan lezen!
 
Ruby rood
Schrijver: Linzi Glass
Oorspronkelijke titel: Ruby red
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2007
Gelezen uitgave van: Moon
Aantal pagina's: 251
Flaptekst: In de wereld van Ruby kan kleur deuren openen, maar soms worden deuren juist dichtgeslagen.
Ruby woont in een welgestelde buurt van Johannesburg, de hoofdstad van Zuid-Afrika waar in de jaren '70 nog altijd apartheid heerst. Waar Ruby opgroeit, is weinig te merken van de groeiende haat en agressie in Soweto.
Dan wordt Ruby tot over haar oren verliefd op de knappe Johann, die net als zij niet gelooft in apartheid, maar wiens vader lid is van de racistische beweging De Broederbond. Hun relatie wordt door iedereen in hun omgeving afgekeurd.
Wanneer in Soweto een bloederige opstand uitbreekt, wordt de situatie onhoudbaar. Wie is er nog te vertrouwen? Ruby moet een keuze maken, de moeilijkste keuze van haar leven.
Rating: 4/5
Toelichting: En alweer een heel goed boek, hoewel mij het echt heeft verbaasd dat dit boek mij wist te boeien. Ik kocht hem omdat ik eens iets anders wilde lezen en omdat ik iemand erover had gehoord. Normaal gesproken heb ik echt niets met verhalen die zich in het verleden afspelen; op school al kon geschiedenis mij niet interesseren. Toch kon ik dit boek nauwelijks weg leggen. Knap gedaan, Linzi Glass! En wat een mooi omslag hè? Ik zag overigens pas bij het maken van deze foto dat de lijnen het profiel van een vrouwengezicht vormen :P
 
Waanzin in de wereldliteratuur
Schrijver: Pieter Steinz
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek
Aantal pagina's: 57
Flaptekst: Don Quichot en Madame Bovary vertoonden vreemd gedrag na het lezen van te veel boeken; maar hoe gestoord waren ze? Welk steekje was los aan de jonge Werther, Dr Jekyll, en Bavink uit Nescio's Titaantjes? Hoe droegen schrijvers als Jan Arends en J.M.A. Biesheuvel hun eigen psychische problemen over op hun personages? En hoe gek zijn eigenlijk de hoofdpersonen van American Psycho, Die Blechtrommel, Catch-22 en Van de koele meren des doods?
In Waanzin in de wereldliteratuur geeft Pieter Steinz een rondleiding door het dolhuis van de literaire fictie. Aan de hand van onder meer de romans van Boudewijn Büch, de verhalen van Edgar Allan Poe en de levens van Virginia Woolf en Sylvia Plath schrijft hij over gradaties van gekte, de grens tussen gek en normaal, en de aantrekkingskracht van psychiatrische gevallen voor fictieschrijvers. Handige lijstjes met leestips ('Paranoia', 'Syndromen', 'Psychiatrische gevallen in de Nederlandse literatuur', etc.) maken van dit Boekenweekessay een enthousiasmerende inleiding tot de waanzin in de wereldliteratuur.
Rating: 2/5
Toelichting: Een leuk boekje met hier en daar naar mijn smaak iets te veel het idee van een samenvatting van een studieboek. Pieter Steinz heeft het wel heel leuk beschreven als een rondleiding, dat maakt het iets minder taai. Met wat meer ruimte had er meer uit gehaald kunnen worden, maar dan spreek je natuurlijk niet meer over een essay. Ach, voor € 2,50 kun je er weinig van zeggen; voor die prijs is het wel eens grappig om er doorheen te bladeren.
 
Weird things customers say in bookshops
Schrijver: Jen Campbell
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2012
Gelezen uitgave van: Constable
Aantal pagina's: 114
Flaptekst: A John Cleese Twitter question ('What is your pet peeve?'), first sparked the Weird Things Customers Say in Bookshops blog, which grew over three years into one bookseller's collection of ridiculous conversations on the shop floor.
From 'Did Beatrix Potter every write a book about dinosaurs?' to the hunt for a paperback which could forecast the next year's weather; and from 'I've forgotten my glasses, please read me the first chapter' to 'Excuse me... is this book edible?': here is a book for heroic booksellers and booklovers alike.
Rating: 3/5
Toelichting: Een ontzettend grappig boek waar ik zeker een paar keer hardop om heb moeten lachen. Ook staan er wat situaties in waar ik - als invaller in een winkel - toch lichtelijk geïrriteerd van raakte. Ik las het boek in 1,5 uur uit en ondanks dat het boek niet zo veel pagina's heeft is dat toch een unicum voor mij!
 
Divergent
Schrijver: Veronica Roth
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2011
Gelezen uitgave van: HarperCollins Children's Books
Aantal pagina's: 487
Flaptekst: Sixteen-year-old Tris is forced to make a terrible choice. In a divided society where everyone must conform, Tris does not fit.
So she ventures out alone, determined to discover where she truly belongs. Shocked by her brutal new life, Tris can trust no one. And yet she is drawn to a boy who seems to both threaten and protect her.
The hardest choice lies ahead.
Rating: 5/5
Toelichting: Ik weet niet wat het is deze maand, maar het lijkt wel alsof ik alleen maar supergoede boeken heb gelezen. Divergent kreeg ik niet uit mijn hoofd, zelfs tijdens het werken dacht ik eraan! Ik ben vrij laat ingestapt bij deze serie (zo laat zelfs dat ik de volledige serie in een keer heb kunnen kopen, omdat alle boeken al uit zijn), omdat ik niet zo gek ben op het genre fantasy. Dit boek heeft mij mijn mening volledig doen bijstellen en ik kan niet wachten om de rest van de serie te lezen!
 
Dat was weer een behoorlijke wrap up! Welke boeken heb jij in maart gelezen en welke raad je mij aan?
 
x




Geen opmerkingen:

Een reactie posten