zondag 1 februari 2015

Books read by me - januari!

Vanaf nu is er deze nieuwe rubriek waarin ik iedere maand laat zien welke boeken ik heb gelezen! Daarbij geef ik ze ook een rating mee. De boeken staan in de volgorde waarin ik ze heb gelezen. Vandaag de boeken die ik heb gelezen in januari!

Dedemsvaartse groentekwekers in de vorige eeuw
Schrijver: Hans Menzo
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Historische Vereniging Avereest
Aantal pagina's: 98
Flaptekst: -
Rating: 2/5
Toelichting: Ik vond het een leuk, informatief boek over de geschiedenis van mijn geboorteplaats. Ik denk dat het mensen zonder binding met het onderwerp of de plaats minder aantrekt. Vooral de verhalen over de voor mij bekende namen vond ik bijzonder. Ik heb zeker geen spijt van deze aankoop!

 Het dagboek
Schrijver: Nicholas Sparks
Oorspronkelijke titel: The notebook
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1996
Gelezen uitgave van: Van Holkema & Warendorf
Aantal pagina's: 149
Flaptekst: Als Noah Calhoun na de Tweede Wereldoorlog van het front terugkeert naar North Carolina probeert hij de oorlog achter zich te laten. Hij stopt al zijn energie in de restauratie van een oud plantagehuis. Dit huis herbergt zijn mooiste herinneringen en zittend op zijn veranda denkt hij terug aan het meisje van wie hij eens zoveel hield. De mooie Allie Nelson is inmiddels verloofd met een rijke advocaat, maar kan de jongen aan wie ze haar hart zo lang geleden verloor nog altijd niet vergeten. Heeft hun liefde de tijd doorstaan?
Rating: 2/5
Toelichting: Een mooi boek dat ik graag wilde lezen. Maar hoewel het niet vaak voorkomt bij mij, vind ik de film beter dan het boek. Ik had er meer van verwacht, omdat ik het boek Safe Haven heel goed vond. Het kan aan de vertaling liggen natuurlijk, maar ik vind het nogal simpel geschreven. Het verhaal zelf is wel heel mooi.
 
Shopaholic naar de sterren
 
Schrijver: Sophie Kinsella
Oorspronkelijke titel: Shopaholic to the stars
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: The House of Books
Aantal pagina's: 366
Flaptekst: Becky Brandon (meisjesnaam Bloomwood) is samen met haar echtgenoot Luke en dochtertje Minnie in Hollywood aangekomen! Hier heeft ze haar hele leven op gewacht. Er is zóveel te zien en te doen. Natuurlijk moet Becky ervoor zorgen dat Minnie op de juiste A-lijst peuterschool terechtkomt. Daar is een... eh... helpende hand voor nodig. Met hart en ziel legt Becky zich toe op haar nieuwe carrière als styliste van de sterren. Nee, dat is géén excuus om te shoppen, zoals Luke denkt. Jammer genoeg is niemand echt onder de indruk van Becky's frisse stijl. Dan komt de doorbraak.
Becky wordt ingehuurd voor een Hollywood-gala. Maar wie is die superdunne, superblonde heks aan de horizon? Nee, dat kan niet! Het is een oude bekende: Alicia Bitch Billington! Op de rode loper loopt iedereen rood aan - als Shopaholic naar de sterren gaat!
Rating: 3/5
Toelichting: Ik ben eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld door dit boek. Hoewel het een lekker nergens-over-nadenken-en-gewoon-lekker-lezen boek is viel het - waarschijnlijk door mijn eigen hoge verwachtingen - een beetje tegen. De hele Shopaholic-serie vind ik erg leuk, maar in dit boek erger ik me voor het eerst lichtelijk aan Becky. Dat maakt het ook wel weer leuk, maar het boek heeft ook een beetje een 'natuurlijk gaat het mis' gehalte. Het einde van het boek verklapt dat er nog een vervolg komt en daar was ik dan wel weer enthousiast over. Zo erg was het dus ook weer niet ;). Hopelijk ga ik in het vervolg weer even veel van Becky houden als in de voorgaande boeken!
 
Verloren vrouw
Schrijver: Gillian Flynn
Oorspronkelijke titel: Gone girl
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2012
Gelezen uitgave van: Boekerij
Aantal pagina's: 456
Flaptekst: Op de dag dat hij vijf jaar getrouwd is, maakt Nick Dunne bekend dat zijn beeldschone vrouw Amy vermist is. Onder druk van de politie en de media ontstaan er scheurtjes in het door Nick geschetste beeld van een perfect huwelijk. Door zijn leugens, bedrog en vreemde gedrag rijst de vraag: heeft Nick zijn vrouw vermoord?
Rating: 4/5
Toelichting: 'Wat een kutboek' was mijn eerste gedachte toen ik het boek uit had. Maar dat had niets met een slecht verhaal te maken; het einde stond me alleen niet aan. Ik zal hierover niets verklappen voor degenen die het boek nog willen lezen, maar ik had gehoopt op een ander einde. Ik had verschillende scenario's bedacht, maar dit had ik in ieder geval niet verwacht. Gillian Flynn heeft echt een geniaal verhaal geschreven en weet de spanning goed vast te houden. Ik heb het boek inmiddels precies een week uit en ik denk er nog steeds over na!
 
Onschuldig
Schrijver: David Baldacci
Oorspronkelijke titel: The innocent
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2012
Gelezen uitgave van: Bruna B.V.
Aantal pagina's: 364
Flaptekst: De Verenigde Staten hebben vijanden die de politie, de FBI en zelfs het leger niet kunnen tegenhouden. Voor zulke personen doet de regering een beroep op Will Robie.
Will Robie is een kille huurmoordenaar die nooit twijfelt en altijd zijn doelwit uitschakelt. Maar nu zou hij weleens de eerste en laatste fout in zijn carrière kunnen hebben gemaakt. In eerste instantie leek het een eenvoudige klus: de eliminatie van een persoon in Robies eigen woonplaats Washington D.C. Maar op het moment dat hij de trekker moet overhalen, weet Robie dat er iets niet klopt. Hij schiet niet, en daarmee tekent hij zijn eigen doodvonnis...
Op de vlucht voor zijn eigen mensen redt Robie het leven van de veertienjarige Julie, die is weggelopen bij haar pleegouders. Julies biologische ouders zijn vermoord en Robie besluit, tegen beter weten in, haar te helpen de moordenaars te vinden. Maar hoe meer hij te weten komt, hoe meer hij ervan overtuigd raakt dat Julie een sleutelpositie inneemt in een doofpotaffaire die zich uitstrekt tot in de hoogste regionen van de macht.
Rating: 5/5
Toelichting: Een ge-wel-dig boek. Bij David Baldacci lees ik de flaptekst niet eens meer, want ik weet al dat het een goed verhaal zal zijn. Ik durf zelfs wel te zeggen dat hij mijn favoriete schrijver is binnen zijn genre. Hij weet heel goed de spanning vast te houden en ik kon dit boek dan ook echt niet weg leggen. Je weet echt pas aan het eind van het verhaal hoe alles in elkaar zit; superknap geschreven. Dit is mijn favoriete boek van deze maand!
 
Ik hoop dat jullie net zo enthousiast zijn over deze nieuwe rubriek als ik :) Ik ben ook erg benieuwd naar jullie aanbevelingen!
 
x




Geen opmerkingen:

Een reactie posten