zondag 7 februari 2016

De prins & De lijfwacht - Kiera Cass (De selectie #0,5 en #2,5)

Titel: De prins & De lijfwacht
Auteur: Kiera Cass
Originele titel: The prince & The guard
Jaar van eerste uitgave: 2014
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Best of YA
Aantal pagina's: 175

In De selectie moest America Singer haar geheime liefde opgeven en haar thuis verlaten om een felle strijd aan te gaan voor een kroon die ze niet wil.
Maar ook prins Maxon had een andere liefde voordat de Selectie begon. Het verhaal van De prins opent de week voor de Selectie begint en volgt Maxon tot aan de eerste dag van de competitie.

Aspen Leger, opgevoed in een van de laagste kastes, heeft nooit durven dromen dat hij ooit in het paleis zou wonen als lid van de koninklijke wacht. Nu is hij daar en komt hij zijn vroegere liefde America tegen die deelneemt aan de Selectie. Het verhaal van De lijfwacht beschrijft Aspens tot nu toe nog onbekende leven binnen de paleismuren.

In dit boek staan opnieuw twee verhalen die horen bij de De selectie serie van Kiera Cass.

In het eerste verhaal volg je Maxon in de week voorafgaand aan het begin van de selectie en tijdens de eerste dagen van het grootse evenement. Ik had ontzettend veel zin om het verhaal vanuit zijn perspectief te lezen, aangezien hij echt een van mijn favoriete personages is (misschien zelfs wel mijn nummer 1) en ik echt wilde dat America met hem zou eindigen. Helaas is het verhaal me een beetje tegengevallen. Ik had graag wat meer van Maxon willen zien en daarnaast werden hele gesprekken uit De selectie opnieuw uitgeschreven, met als enige verschil dat je nu leest wat Maxon denkt. Ik vind het overigens wel erg leuk om eens in Maxons hoofd te kruipen.

Het tweede verhaal gaat over Aspen en zijn tijd in het paleis. In de serie vind ik hem niet geweldig - ik vind hem vooral in de weg lopen - maar door dit verhaal ben ik hem echt negatief gaan zien. Ik snap dat hij het doet vanuit zijn eigen liefde voor America, maar het valt me op dat hij alleen maar bezig is Maxon zwart te maken in haar bijzijn. Wel vind ik het leuk om te lezen over zijn omgang met America's dienstmeisjes, omdat dat in de serie op mij wat plotseling overkwam, maar nu zie je dat hij al langer op vriendschappelijke voet staat met hen. Het einde van dit verhaal vind ik nogal abrupt: ik had het beter gevonden als het eindigde op het punt waar De one ook stopt.

Al met al vind ik de verhalen in dit boek leuk, maar er had echt meer uitgehaald kunnen worden. Ik had gedacht dat ik dit interessanter zou vinden dan De koningin & De favoriet, maar dat is helaas niet het geval. Ook dit boek bevat overigens bonusmateriaal dat een leuke toevoeging is aan de serie.

Rating: 3/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten