zondag 20 september 2015

De selectie - Kiera Cass (De selectie #1)


Titel: De selectie
Schrijver: Kiera Cass
Originele titel: The selection
Jaar van eerste uitgave: 2012
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Van Goor
Aantal pagina's: 268


Voor 35 meisjes is de selectie dé kans op een beter leven. Deelname biedt de mogelijkheid om in het paleis te wonen en te wedijveren om het hart van prins Maxon. Zo kunnen ze ontsnappen aan een armoedig kaste-leven en opgenomen worden in een wereld vol glamour, avondjurken en mooie juwelen.

Maar voor America Singer is de selectie een nachtmerrie. Ze moet haar geheime liefde opgeven en haar thuis verlaten om een felle strijd aan te gaan voor een kroon die ze niet wil. Maar dan ontmoet ze prins Maxon en twijfelt ze aan alles. America realiseert zich dat het leven waar ze altijd van gedroomd had in het niet valt bij de toekomst die ze nooit voor mogelijk had gehouden.

Dit boek leest echt als een trein! Ik heb het in 2 avonden uitgelezen, zo gemakkelijk leest het weg. Toch vind ik de schrijfstijl niet altijd even goed; soms is het te gemaakt of te kinderlijk. Dat kan natuurlijk ook door de vertaling komen. De manier waarop de wereld wordt geïntroduceerd had ik liever anders gezien dan door een geschiedenislesje aan de deelneemsters van de selectie.

Ik had van verschillende mensen gehoord dat zij zich nogal ergerden aan America, maar dat was bij mij niet het geval! Ik vind haar een leuk personage, al vind ik haar tegen het einde wel ietsjes irritant worden. Dat duurt gelukkig niet lang. Ook de andere personages komen goed over - voor Maxon heb ik automatisch een zwak, Marlee klinkt als een leuke beste vriendin en Celeste komt net zo gemeen over als ze (denk ik) bedoeld is. Ze worden allemaal goed beschreven zonder dat Cass verzandt in details.

Ik vind het einde wat abrupt en niet goed afgewerkt; er is geen opbouw naar een slot en het is gewoon ineens afgelopen. Ik weet dat het een serie is, maar dit lijkt echt halverwege het verhaal op te houden. De vergelijking met de Divergenttrilogie snap ik heel goed, al kan De selectie daar wat mij betreft niet helemaal aan tippen.

De selectie is een fijn, makkelijk te lezen boek - het voelt een beetje als een guilty pleasure - en ik ben zeker benieuwd naar de rest van de serie. Deel 2 heb ik gelukkig al in de kast staan :)

Rating: 3,75/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten