zondag 7 juni 2015

Divergent, Insurgent, Allegiant, Four - Veronica Roth



Titel: Divergent
Schrijver: Veronica Roth
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2011
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Gelezen uitgave van: HarperCollins Children's Books
Aantal pagina's: 487


Sixteen-year-old Tris is forced to make a terrible choice. In a divided society where everyone must conform, Tris does not fit.

So she ventures out alone, determined to discover where she truly belongs. Shocked by her brutal new life, Tris can trust no one. And yet she is drawn to a boy who seems to both threaten and protect her.

The hardest choice lies ahead.


Titel: Insurgent
Schrijver: Veronica Roth
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2012
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Gelezen uitgave van: HarperCollins Children's Books
Aantal pagina's: 525


Tris has survived a brutal attack on her former home and family. But she has paid a terrible price. Wracked by grief and guilt, she becomes ever more reckless as she struggles to accept her new future.

Yet if Tris wants to ucover the truth about her world, she must be stronger than ever... because more shocking choices and sacrifices lie ahead.


Titel: Allegiant
Schrijver: Veronica Roth
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2013
Gelezen versie: Engels (ook verkijgbaar in het Nederlands)
Gelezen uitgave van: HarperCollins Children's Books
Aantal pagina's: 526


The faction-based society that Tris Prior once believed in is shattered - fractured by violence and power struggles and scarred by loss and betrayal. So when offered a chance to explore the world past the limits she's known, Tris is ready. Perhaps beyond the fence she and Tobias will find a simple new life together, free from complicated lies, tangled loyalties and painful memories.

But Tris's new reality is even more alarming than the one she left behind. Old discoveries are quickly rendered meaningless. Explosive new truths change the hearts of those she loves. And once again Tris must battle to comprehend the complexities of human nature - and of herself - while facing impossible choices about courage, allegiance, sacrifice and love.


Titel: Four
Schrijver: Veronica Roth
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2014
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Gelezen uitgave van: Katherine Tegen Books
Aantal pagina's: 285


Two years before Beatrice Prior made her choice, the sixteen-year-old son of Abnegation's faction leader did the same. Tobias's transfer to Dauntless is a chance to begin again. Here, he will not be called the name his parents gave him. Here, he will not let the fear turn him into a cowering child.

Newly christened 'Four', he discovers during initiation that he will succeed in Dauntless. Initiation is only the beginning, though; Four must claim his place in the Dauntless hierarchy. His decisions will affect future initiates as well as uncover secrets that could threaten his own future - and the future of the entire faction system.

Two years later, Four is poised to take action, but the course is still unclear. The first new initiate who jumps into the net might change all that. With her, the way to righting their world might become clear. With her, it might become possible to be Tobias once again.


In de Divergent trilogie leren we Beatrice Prior kennen, een zestienjarig meisje dat leeft in een wereld van facties. In deze wereld zijn vijf facties (Abnegation, Amity, Candor, Dauntless en Erudite) die stuk voor stuk een bepaalde deugd hoog in het vaandel hebben staan. Op zestienjarige leeftijd moet je kiezen of je bij de factie wilt blijven waarin je bent geboren of dat je naar een andere factie gaat. Het is een keuze die niet terug te draaien is en als je kiest om te wisselen van factie, dan keer je als het ware je familie de rug toe.

Uit de test die ze ondergaat vóór de Choosing Ceremony blijkt dat Beatrice divergent - oftewel afwijkend - is. Beatrice kiest ervoor om van Abnegation te switchen naar Dauntless en daar verandert ze haar naam in Tris. Na een zware, gevaarlijke training en inwijding wordt ze officieel toegelaten tot deze factie. Ze moet hierbij haar afwijkend-zijn goed verbergen, aangezien dit kan leiden tot de dood.

Four is haar instructeur en ook hij blijkt een geheim te hebben. Zijn echte naam is Tobias en hij is net als Tris afkomstig uit Abnegation. Er bloeit wat tussen hen op en samen vechten ze tegen Erudite en Dauntless die een oorlog beginnen tegen Abnegation. Ook de factielozen helpen hieraan mee, al blijkt snel dat zij hiervoor een totaal andere motivatie hebben.

In het laatste deel van de trilogie wordt duidelijk waarom de Chicago is ingedeeld in facties en waarom de stad wordt omringd door een hek. Een aantal bewoners - waaronder Tris en Four - besluit voorbij het hek te gaan en ontdekt de waarheid achter hun wereld en zo komen ze erachter dat een groot gedeelte van hun leven een leugen is geweest.

Om de stad te redden van een aanval van buiten de hekken moeten ze snel actie ondernemen met zowel een goede afloop als dramatische gevolgen.

In Four zien we het verhaal vanuit Tobias' perspectief en leren we zijn verleden, familie en motieven beter kennen.

Deze serie was het eerste wat ik aan fantasy las sinds Harry Potter en jeetje, wat ben ik blij dat ik hem heb gelezen. Vanaf de eerste minuut werd ik in het verhaal gezogen en kon ik de boeken niet wegleggen. Zowel Tris als Four kropen onder mijn huid om daar tot op de dag van vandaag te blijven zitten. Ze maken allebei een groei door, al zie je vooral die van Tris in de eerste twee boeken. Het derde deel is geschreven vanuit beide perspectieven, waardoor je ook Fours gedachten beter leert kennen.

Divergent en Allegiant hebben mij echt weggeblazen; met Insurgent had ik in eerste instantie iets meer moeite. Bij dit tweede deel vond ik het begin wat taai, maar dat werd al snel goed gemaakt. In de hele serie zit veel actie, zonder dat het te overweldigend wordt waardoor je een rustpauze zou willen inlassen.

Veronica Roth heeft een heel prettige schrijfstijl waarmee ze mij echt in haar greep hield. De wereld die ze heeft gecreëerd in haar serie zit ontzettend goed in elkaar, zonder dat ze verzandt in details of juist te weinig uitleg geeft waardoor het verwarrend zou kunnen worden. Die balans is erg lastig, maar ze heeft er precies de juiste toon en het juiste gewicht aan gegeven. Volgens mij heeft iedere lezer van de serie er minstens een keer over nagedacht in welke factie hij/zij zou thuishoren.

Op BookTube heb ik gezien dat de afloop van de trilogie meerdere lezers niet bevalt, maar ik vind het zelf - hoe naar ook - een heel passend einde.

Ik vind Four zeker geen onnodige uitbreiding; het is mooi om dieper in zijn verhaal te duiken en hem beter te leren kennen. Toen ik dit boek las bedacht ik me dat ik vaak boeken lees vanuit het vrouwelijk perspectief - aangezien ik tot februari voornamelijk chicklits las - dus ik vond het erg leuk om eens in een mannenhoofd te kruipen. Roth deinst hierbij ook niet terug om een pijnlijk thema als mishandeling aan te pakken en dit doet ze op een prachtig pure manier.

Divergent, Insurgent, Allegiant en Four zullen nog tijden in mijn hoofd blijven zitten en ik denk zeker dat ik ze in de toekomst nog eens zal lezen. Ik kan niet wachten tot alle verfilmingen uit zijn, zodat ik ook in beeld kan genieten van dit geweldige verhaal van Veronica Roth.
 
Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten