zondag 8 november 2015

Harry Potter en de gevangene van Azkaban - J.K. Rowling (Harry Potter #3)

 Titel: Harry Potter en de gevangene van Azkaban
Auteur: J.K. Rowling
Originele titel: Harry Potter and the prisoner of Azkaban
Jaar van eerste uitgave: 1999
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Harmonie
Aantal pagina's: 326

Voordat Harry Potter aan zijn derde jaar op Zweinstein kan beginnen, moet hij de zomervakantie doorbrengen bij zijn gemene oom en tante en vervelende neefje Dirk. Door een magisch ongelukje komt hij 's avonds laat opeens op straat te staan. Dan blijkt dat Sirius Zwarts, een beruchte volgeling van Voldemort, uit de gevangenis van Azkaban is ontsnapt. Hij is op de vlucht en heeft het wellicht op Harry gemunt.
Er volgt een enerverend schooljaar met nieuwe vakken als Dreuzelkunde en zorg voor Fabeldieren, spannende Zwerkbalwedstrijden en griezelige voorspellingen. De school wordt bewaakt door Dementors, de gevreesde bewakers van Azkaban, en Harry zal zijn lessen Verweer tegen de Zwarte Kunsten hard nodig hebben.

Van dit derde boek wist ik in grote lijnen nog wel wat zich afspeelde in het verhaal, maar dat kwam voornamelijk door de film. Ik vond het dan ook extra leuk om dit deel opnieuw te lezen en te zien dat er toch wat veranderingen hebben plaatsgevonden bij het verfilmen.

Ik gaf deel 1 en deel 2 van de serie al vijf sterren, maar de boeken lijken steeds beter te worden; Harry Potter en de gevangene van Azkaban is echt mijn favoriet tot nu toe. Het verhaal is superspannend, heeft ontzettend verrassende elementen en zit gewoon heel goed in elkaar. Het moment waar het allemaal om draait wordt absoluut niet afgeraffeld; er worden langzaamaan steeds meer dingen onthuld en dat houdt de spanning er goed in - zelfs voor een re-read.

Ditmaal wist ik natuurlijk wat er in grote lijnen zou gebeuren, dus kon ik me meer op andere aspecten van het verhaal concentreren. Ik heb echt de tijd genomen voor dit boek - op de een of andere manier lees ik de Harry Potter boeken sowieso vrij traag, zelfs voor mijn doen - en ik heb me heel erg gefocust op de personages en wat zij deden. Ook de ogenschijnlijk onbelangrijke details die uiteindelijk bij de onthulling aan het eind van het boek terugkwamen, vielen me dit keer al tijdens het lezen op. Ik weet nog dat ik de vorige keer dat ik dit boek las volledig in beslag werd genomen door wat Harry dacht en daardoor niet op dit soort dingen lette. Dat hield wel in dat ik destijds de plotwendingen absoluut niet aan zag komen en het boek nog spannender was dan nu.

Opnieuw valt de mooie schrijfstijl van Rowling mij op. De zinsopbouw is prachtig, wat natuurlijk ook voor een gedeelte te danken is aan de vertaler, aangezien ik de Nederlandse versie heb gelezen. De wijsheden van Perkamentus zijn echt geweldig en sowieso zitten er veel mooie boodschappen in het verhaal. Ik heb ontzettend veel zin om verder te lezen in deze serie!

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten