maandag 26 oktober 2015

Harry Potter en de steen der wijzen - J.K. Rowling (Harry Potter #1)

 Titel: Harry Potter en de steen der wijzen
Auteur: J.K. Rowling
Originele titel: Harry Potter and the philosopher's stone
Jaar van eerste uitgave: 1997
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Harmonie
Aantal pagina's: 228

Harry Potter is een doodgewone, maar ongelukkige jongen die sinds de dood van zijn ouders bij zijn vreselijke oom en tante in een bezemkast onder de trap woont.
Op zijn elfde verjaardag arriveert er een geheimzinnige brief voor hem die zijn hele leven verandert: hij wordt uit het huis van zijn oom en tante gered door een woeste figuur op een vliegende motorfiets en hij komt erachter wie zijn overleden ouders zijn.
Met een speciale trein die vertrekt van Perron 9 3/4 belandt hij op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, waar hij alles leert over bezemstelen, toverdranken en monsters.
En ten slotte moet Harry het opnemen tegen zijn aartsvijand Voldemort, een levensgevaarlijke tovenaar.

Ein-de-lijk heb ik na een jaar of dertien dit boek voor het eerst herlezen! Natuurlijk kijk ik er nu heel anders naar, zowel omdat ik een stuk ouder ben als dat ik nu al weet hoe het afloopt. Daardoor zag ik dit keer heel andere dingen en vielen mij ook veel meer dingen op.

Ik heb een aantal keer hardop gelachen door leuke grappen die mij als kind niet zijn opgevallen. Vooral Perkamentus en Marcel Lubbermans zorgden regelmatig voor een glimlach op mijn gezicht. Ik kon me niet herinneren dat er zoveel humor in de serie zit!

Hoewel ik weet dat velen inmiddels een zwak hebben voor Draco Malfidus, kan ik dat nog niet voelen. Hetzelfde geldt voor professor Sneep. Wie weet dat het in de volgende delen komt, maar op dit moment zie ik hen echt als slechteriken. Daarentegen word ik heel blij van Harry, Ron, Hermelien, Marcel, Perkamentus, Hagrid en professor Anderling.

De schrijfstijl van Rowling vind ik echt heel goed en ze heeft veel mooie uitspraken. Dit eerste deel van de serie is duidelijk voor jongere kinderen geschreven dan de latere boeken, maar ik heb er veel plezier aan beleefd.

Ik vind het erg leuk om weer in de wereld van Harry Potter te duiken en ik heb er zin in om ook de rest van de boeken opnieuw te lezen en nieuwe dingen te ontdekken in wat denk ik mijn favoriete serie aller tijden is.

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten