zaterdag 19 september 2015

Pride and prejudice - Jane Austen

Titel: Pride and prejudice
Schrijver: Jane Austen
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 1813
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Gelezen uitgave van: the Penguin Group
Aantal pagina's: 389



Lizzy Bennet finds eligible bachelor Darcy arrogant the first time she meets him, and when she hears he has been meddling in her family's affairs is determined to dislike him even more. Darcy, however, finds himself increasingly attracted to her good looks and lively mind. In the story of misunderstandings that follows, Lizzy is led to question everything she thought she knew.

Elizabeth (Lizzy) is een van de vijf dochters van de familie Bennett en haar moeder kan niet wachten tot zij en haar zussen trouwen. Als er een rijke, knappe man in de buurt komt wonen en hij ook een vriend meeneemt lijkt een bruiloft voor een of meerdere meisjes ineens heel dichtbij.

Doordat ik vóór Pride and prejudice Anne Brontës Agnes Grey las, was ik al gewend aan de snelheid - of eerder het gebrek daaraan - van klassiekers. Daardoor kon ik dit boek denk ik meer waarderen dan wanneer het mijn eerste klassieker was geweest.

Het verhaal wordt gedomineerd door dialogen en dat vind ik erg mooi. Er is niet per se veel actie, maar door alle dialogen leer je de personages goed kennen. Soms vond ik het wel wat lastig te volgen wie er aan het woord was. Sowieso moest ik mijn aandacht er goed bijhouden en ging het lezen erg langzaam.

Er zitten zowel fijne personages in het verhaal als irritante, maar geen van alle waren ze zo vervelend dat ik me aan hen ergerde (al deden Mrs Bennet en Mr Wickham wel erg hun best). De ontwikkeling de personages vond ik erg mooi, vooral die van Mr Darcy.

Hoewel ik het verhaal nog niet kende, had ik al wel bepaalde verwachtingen door Bridget Jones - ja ja - die ook uitkwamen. Toch bleef ik wel nieuwsgierig naar het einde. Ik ben nu ook wel heel benieuwd naar de verfilming!

Rating: 4,75/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten