zondag 13 september 2015

Agnes Grey - Anne Brontë


Titel: Agnes Grey
Schrijver: Anne Brontë
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 1847
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: BoekWerk
Aantal pagina's: 295



Wanneer het gezin waarin de jonge Agnes Grey - ze is nog maar nauwelijks achttien jaar oud - opgroeit, in ernstige financiële moeilijkheden komt, besluit Agnes te proberen haar ouders financieel te steunen door gouvernante te worden. Het eerste gezin waarin ze terechtkomt, brengt haar weinig goeds en haar verblijf daar duurt, gelukkig, niet lang. Bij het tweede blijft ze aanmerkelijk langer en die werkkring zal haar verdere leven bepalen op een manier waarop ze tijdens de vele moeilijke uren van het dagelijkse bestaan niet durfde te hopen.

In Agnes Grey volgen we Agnes tijdens haar verblijf als gouvernante bij twee families. Zij wordt - vooral bij het eerste gezin, maar zeker ook bij het tweede - behandeld als minderwaardig en de kinderen die zij moet onderwijzen maken haar vaak het leven zuur.

Dit is de eerste klassieker die ik - afgezien van het kleine boekje Mariken van Nieumeghen - heb gelezen en ik moest erg wennen aan het gebrek aan actie; het is heel erg een personagegericht boek en het is duidelijk te merken dat vroeger andere 'eisen' aan verhalen werden gesteld. Nu moet alles vooral snel-snel-snel, maar ik dit boek van Anne Brontë bouwt het verhaal zich langzaam op. Toen ik hieraan gewend was, kon ik echt genieten van het boek.

Het is geschreven als een soort dagboek, compleet door Agnes' ogen. Ik heb haar goed leren kennen en daardoor kon ik ontzettend met haar meeleven. Het verhaal is gebaseerd op Annes eigen leven en daardoor vind ik het nog pijnlijker om te zien hoe Agnes wordt behandeld, wetende dat dit Anne echt is overkomen. Het einde van het verhaal is prachtig.

Ik vond het leuk om te lezen over de heel ouderwetse gebruiken, waarover geschreven wordt in de tijd dat deze nog heel normaal waren. Zo beleefde ik het echt mee en kwam het niet overdreven over.

Agnes Grey vind ik zeer geschikt om te lezen als beginneling op het gebied van klassiekers. Ik heb zeker zin om er meer te lezen!

Rating: 4,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten