zondag 14 februari 2016

Glansrol - Loes den Hollander

Titel: Glansrol
Auteur: Loes den Hollander
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2011
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Karakter Uitgevers B.V.
Aantal pagina's: 351

Irma haat leugens en Irma omarmt leugens. Ze zoekt waarheid en ze ontloopt waarheid. En iedere keer als ze dreigt te verdwalen in de doolhof van haar eigen gedachten, onderneemt ze acties die ze zorgvuldig verborgen houdt.
Irma heeft haar leven onder controle, totdat een stem uit het verleden haar begint lastig te vallen. Ze probeert deze te ontwijken, maar de geschiedenis haalt haar in en toont haar het verschil tussen leugen en waarheid.

Ik had nog niet eerder een boek van Den Hollander gelezen, maar van een collega hoor ik altijd goede verhalen. Met het Sinterklaasspel dat we speelden met ons gezin won ik dit boek en dus kon ik eindelijk zelf beoordelen wat ik vind.

De hoofdstukken in Glansrol zijn allemaal erg kort en dat vind ik persoonlijk fijn lezen. Op die manier lees ik altijd toch nog even een paar bladzijden meer per keer. Ik ben dan ook door dit boek gevlogen: binnen een dag had ik het uit! Dat ligt overigens niet alleen aan de vormgeving: Den Hollanders schrijfstijl zorgt voor veel spanning, waardoor ik het boek niet kon wegleggen.

Sommige dingen vind ik wat te voorspelbaar voor een literaire thriller. Ik verwacht van het genre dat ik de belangrijke plotwendingen niet zie aankomen, maar dat was helaas bijna iedere keer wel het geval. Dat neemt niet weg dat ik het alsnog een heel spannend boek vind.

Het einde had van mij anders gemogen en de keuzes die daar zijn gemaakt snap ik niet zo goed. Voor mijn gevoel is een belangrijk punt niet afgesloten en dat vind ik raar. Dat is voor mij het grootste minpunt, maar ondanks dat ben ik heel blij dat ik Glansrol heb gelezen. Ik ben benieuwd naar meer boeken van Den Hollander!

Rating: 4,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten