zondag 31 januari 2016

Man man! - Jil Karoly

Titel: Man man!
Auteur: Jil Karoly
Originele titel: Mannomann
Jaar van eerste uitgave: 1998
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Karakter Uitgevers B.V.
Aantal pagina's: 274

Vlak voor haar huwelijk barst de bom: Alexandra's aanstaande echtgenoot laat haar genadeloos in de kou staan. Deze ingrijpende ervaring doet Alexandra besluiten een selfhelpboek voor vrouwen te gaan schrijven: Mannen in één oogopslag...

Dit is het derde boek van Karoly dat ik lees, maar voor mijn gevoel lees ik keer op keer hetzelfde verhaal. Net als ik de vorige twee boeken lijkt het ook in Man man! vooral haar doel te zijn om mannen neer te zetten als varkens. De hoofdpersoon in dit boek is de 35-jarige Alexandra, een verbitterde vrouw die alles en iedereen negatief ziet. In haar leven gebeuren ook veel nare dingen, maar het lijkt alsof niets goed is.

Karoly maakt eigenlijk uitsluitend gebruik van stereotypen. De mannen zijn moederskindjes, bierzuipers of macho's. Ze duiken met iedereen het bed in, doen niets in het huishouden en er komt nooit een normaal woord over hun lippen. Daar lijkt ze trouwens haar hele schrijfstijl op aan te passen, want het woord 'wc' wordt standaard vervangen door 'plee' en in zijn algemeenheid is de tekst vrij lomp. Andere stereotypen zijn de verschrikkelijke schoonmoeder en de domme receptioniste die alleen maar nagels lakt.

Ik heb nog geen enkel boek van Karoly gelezen waar een 'normale' man in voorkomt. Ieder boek is het hetzelfde riedeltje dat wordt afgespeeld. Daarnaast vind ik het verhaal in Man man! niet geloofwaardig. Ik heb nog één ongelezen boek liggen van deze schrijfster en dat ga ik alleen lezen omdat ik het zonde vind om het ongelezen weg te doen. Ik duim ervoor dat het me zal verrassen ;)

Rating: 1,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten