zondag 24 januari 2016

De one - Kiera Cass (De selectie #3)

Titel: De one
Auteur: Kiera Cass
Originele titel: The one
Jaar van eerste uitgave: 2014
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Best of YA
Aantal pagina's: 261



De selectie heeft het leven van 35 meisjes voorgoed veranderd. En nu is de tijd aangebroken dat er een winnaar wordt gekozen. America had nooit durven hopen dat ze kans maakte op de kroon of om het hart van prins Maxon te kunnen veroveren. Maar nu de competitie haar einde nadert en de bedreigingen van buiten de paleismuren steeds gewelddadiger worden, realiseert America zich hoeveel ze te verliezen heeft en hoe hard ze moet vechten voor de toekomst die ze wil.

De one is het derde deel in de De selectie serie en was oorspronkelijk bedoeld als het laatste deel. Dat is ook duidelijk te merken, want in principe is het een goed afgerond verhaal en wat mij betreft is er geen informatie die ontbreekt waar ik nog nieuwsgierig naar ben.

In dit boek volg je het laatste deel van de selectie. Er zijn nog vier meiden over die strijden om het hart van prins Maxon. Deze meiden leer je beter kennen - wat ik erg leuk vind - maar alsnog is het bijna een gek idee dat Maxon niet veel eerder zijn keuze bekendmaakt. Dat komt naar mijn idee doordat je hem bijna alleen met America ziet.

In De elite heb ik me erg geƫrgerd aan America, maar dat had ik in dit verhaal totaal niet. Natuurlijk dacht ik soms: 'Zeg het nou!', maar dat stond het leesplezier zeker niet in de weg. Ik denk dat ik haar van alle boeken in dit deel het leukst vind. Maxon is en blijft mijn favoriete personage en ook koningin Amberly, May en de dienstmeisjes vind ik leuk.

Net als de eerste twee delen in de serie was ook dit weer een gemakkelijk te lezen boek, waardoor ik het supersnel uit had. Soms vond ik het wat te gemakkelijk bedacht, waardoor het verhaal minder geloofwaardig werd. Bijvoorbeeld op het eind, in het gesprek waarin Maxon het meisje van zijn keuze ten huwelijk vraagt: hetgene waar hij net daarvoor mee bezig is, vind ik erg ongeloofwaardig gezien de omstandigheden waar hij zich in bevindt. Daarnaast heb ik me op zitten vreten door de vele fouten in de Nederlandse vertaling: er missen regelmatig woorden of er staan juist te veel woorden in een zin. Daar kan ik slecht tegen als ik een boek lees. In dit geval ligt het puur aan de Nederlandse vertaling en niet aan de schrijfkunsten van Cass.

Er zit een aantal verrassende wendingen in De one, al zijn veel dingen ook voorspelbaar, waardoor ik al anticipeerde op wat er ging gebeuren. De boektitels geven naar mijn idee ook te veel weg en ik weet dat meer mensen dat vinden.

De boeken van Cass blijven voor mij toch een beetje een guilty pleasure. Het is geen geweldig goed geschreven serie, maar ik kan er wel echt heel erg van genieten!

Rating: 3,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten