zaterdag 7 november 2015

NaNoWriMo2015 - update 1


Het is 7 november en dat betekent dat NaNoWriMo 2015 in volle gang is! Voor degenen die het niet kennen: NaNoWriMo staat voor National Novel Writing Month en het houdt in dat wereldwijd mensen schrijven aan een boek. Het doel is om uiteindelijk 50.000 woorden te schrijven in november en doordat er zo veel anderen zijn die op hetzelfde moment als jij schrijven, word je extra gemotiveerd om dat aantal daadwerkelijk te halen.

Dit jaar doe ik voor het eerst mee met NaNoWriMo en om heel eerlijk te zijn heb ik mijn doel in eerste instantie op een totaal van 30.000 woorden gezet. Al vanaf mijn zesde heb ik schrijfambities, maar verder dan het uitdenken van personages kom ik over het algemeen niet. 30.000 woorden zou dus al een hele overwinning zijn!

Ik ga geen samenvatting geven van mijn verhaal, maar het genre is young adult fictie. Vorig jaar hoorde ik voor het eerst van NaNoWriMo, in de laatste dagen van november. Daar baalde ik enorm van, want het leek me een ontzettend leuk evenement en nu moest ik dus een jaar wachten. Vlak na NaNoWriMo 2014 bedacht ik in grote lijnen mijn verhaal, maar een dag of drie voordat NaNoWriMo 2015 aanving heb ik nog een behoorlijk belangrijk onderdeel veranderd.

Ik heb geen heel strak plan gemaakt, hoewel ik dus een jaar de tijd had om me voor te bereiden. Dat is so not me maar het is wel een leuk experiment. Ik weet wie mijn hoofdpersonen zijn, waar ze mee zitten en hoe het eindigt, in ieder geval voor een van hen. Voor de ander is het nog blanco in mijn hoofd, maar dat komt hopelijk gedurende het schrijven wel. Tussen het begin en het einde kan het ook nog alle kanten op, want daar heb ik nog geen ideeën over.

Je zou ongeveer 1.667 woorden per dag moeten schrijven om aan de 50.000 woorden in totaal te komen, maar ik heb deze aantallen wat gewijzigd. Ik heb een schema gemaakt, waarin ik heb gezet dat ik doordeweeks 1.524 woorden per dag moet schrijven en in het weekend 2.000 woorden. Ik dacht dat het op die manier realistischer voor mezelf zou zijn.

Goed, dat was een behoorlijke introductie voor het eigenlijke bericht: mijn update van de eerste week! Ik zal iedere week van november een update plaatsen van hoe het die week is gegaan en op die manier kunnen jullie mijn voortgang volgen.


Deze eerste week ben ik veel beter begonnen dan ik ooit had durven hopen! Ik keek al een tijdje uit naar NaNoWriMo en ik merkte de laatste dagen van oktober dat mijn enthousiasme wat begon te zakken, waarschijnlijk omdat de 'voorpret' zo lang had geduurd. Toch begon ik meteen op dag 1 al goed en schreef ik meer dan ik had gepland.

Via Twitter volg ik het account NaNo Word Sprints, waar je de hele dag door wordt gemotiveerd om zo veel te schrijven als mogelijk is. Er worden steeds sprints gehouden die mij echt enorm hebben geholpen. Op sommige dagen volgde ik drie sprints en vulde ik daarna zelf nog mijn tekst aan, waarmee ik mijn doel voor die dag haalde.

Ook het boek Schrijven kreng! van Lisette Jonkman helpt mij. Ik vond het sowieso al een superleuk en goed boek, maar nu merk ik hoeveel ik er ook echt van heb opgestoken. Thanks, Lisette :)

De eerste dagen van deze week gingen supergoed (zelfs op woensdag, terwijl ik maar vijftig minuten schrijftijd had), maar vrijdag had ik echt een enorme dip. Vandaag voelde ik die dip nog steeds, maar het is Double-Up Day (probeer je word count van vandaag te verdubbelen ten opzichte van de andere dagen), dus ik wilde echt knallen. Dat is gelukt, en hoe!

Mijn voortgang van deze eerste week:

Zondag 1 november:
Gepland aantal woorden: 2.000
Werkelijk aantal woorden: 2.695
Gepland totaal aantal woorden: 2.000
Werkelijk totaal aantal woorden: 2.695

Maandag 2 november:
Gepland aantal woorden: 1.524
Werkelijk aantal woorden: 3.093
Gepland totaal aantal woorden: 3.524
Werkelijk totaal aantal woorden: 5.788

Dinsdag 3 november:
Gepland aantal woorden: 1.524
Werkelijk aantal woorden: 3.598
Gepland totaal aantal woorden: 5.048
Werkelijk totaal aantal woorden: 9.386

Woensdag 4 november:
Gepland aantal woorden: 1.524
Werkelijk aantal woorden: 1.819
Gepland totaal aantal woorden: 6.572
Werkelijk totaal aantal woorden: 11.205

Donderdag 5 november:
Gepland aantal woorden: 1.524
Werkelijk aantal woorden: 3.250
Gepland totaal aantal woorden: 8.096
Werkelijk totaal aantal woorden: 14.455

Vrijdag 6 november:
Gepland aantal woorden: 1.524
Werkelijk aantal woorden: 799
Gepland totaal aantal woorden: 9.620
Werkelijk totaal aantal woorden: 15.254

Zaterdag 7 november:
Gepland aantal woorden: 2.000
Werkelijk aantal woorden: 5.125
Gepland totaal aantal woorden: 11.620
Werkelijk totaal aantal woorden: 20.379

Wauw, wat een verschil tussen vrijdag (au) en zaterdag! Mijn total word count is echt zo veel beter dan ik had gedacht, ik kan het haast niet geloven.

Volgende week kom ik met een nieuwe update die hopelijk net zo positief is. Mocht je in de tussentijd ook op de hoogte willen blijven, volg me dan op Twitter!

Voor meer informatie over NaNoWriMo kun je kijken op de website.

Doe jij ook mee met NaNoWriMo? Hoe gaat het bij jou?

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten