zondag 15 november 2015

Harry Potter en de vuurbeker - J.K. Rowling (Harry Potter #4)

 Titel: Harry Potter en de vuurbeker
Auteur: J.K. Rowling
Originele titel: Harry Potter and the goblet of fire
Jaar van eerste uitgave: 2000
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Harmonie
Aantal pagina's: 547

Zoals ieder jaar brengt Harry Potter de zomervakantie door bij zijn vreselijke oom en tante, waar de sfeer dit jaar extra gespannen is doordat hun verwende zoontje Dirk op dieet is. Harry kan dan ook niet wachten tot hij terug mag naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, om aan zijn vierde schooljaar te beginnen. Maar voor het zover is, wordt hij door de familie Wemel op spectaculaire wijze bij de Duffelingen opgehaald, om mee te gaan naar de finale van het WK Zwerkbal! Harry weet dan nog niet dat er dat jaar op Zweinstein een nog groter en spannender evenement zal plaatsvinden, waarbij ook leerlingen van buitenlandse toverscholen vertegenwoordigd zullen zijn. Ondanks alle opwinding en magische gebeurtenissen, probeert hij zich toch op zijn lessen te concentreren.
Ondertussen zijn er allerlei tekenen die erop wijzen dat Voldemort, met behulp van Duistere tovenaars, weer aan kracht begint te winnen. De angst dat Hij Die Niet Genoemd Mag Worden opnieuw zal toeslaan, wordt steeds groter...

Van alle Harry Potter films is Harry Potter en de vuurbeker mijn absolute favoriet, dus ik was erg benieuwd of dat met het teruglezen van de boeken ook het geval zou zijn.

Dit vierde boek in de serie is weer ongelofelijk spannend en het verhaal zit opnieuw erg goed in elkaar. Er worden veel nieuwe personages geïntroduceerd of in ieder geval verder uitgewerkt, maar ik raakte nooit in de war over wie welke rol ook alweer vervulde. Daar kan ik nog wel eens last van hebben, maar Rowling heeft op de een of andere manier voor elkaar gekregen dat de personages zo uniek zijn dat je vergissen haast niet mogelijk is.

Toen ik begon met lezen en de eerste huiself tegenkwam, was ik een beetje bang voor de rest van het boek. Ik herinnerde me op dat moment weer dat dit het boek was waarin Hermelien de S.H.I.T. beweging in gang probeert te zetten en dat vond ik de vorige keer heel irritant. Nu had ik daar helemaal geen last van en ik vond het leuk om te merken dat zoiets zo erg kan veranderen in een jaar of tien tijd.

Ieder verhaal binnen de Harry Potter serie is uniek, terwijl ze toch ook duidelijk een geheel vormen. Rowling onthult in ieder boek weer net iets meer over hoe het was toen Voldemort nog aan de macht was en over hoe Voldemort in elkaar zit. Opnieuw petje af dus voor de manier waarop ze de serie vormgeeft en uiteraard ook voor haar prachtige schrijfstijl!

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten