dinsdag 3 november 2015

Books read by me - oktober! (deel 2)

 
In oktober las ik in totaal negen boeken, drie boekjes en vier korte verhalen. Best een mooie score!
 

Gisteren zag je al deel 1 van mijn wrap-up, vandaag deel ik de andere helft van wat ik heb gelezen in oktober.

Sindbad the sailor
Schrijver: onbekend
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: the Penguin Group
Aantal pagina's: 56
Flaptekst: Adventures of shipwreck, colossal beasts and fantastical islands from One thousand and one nights.
Rating: 3/5
Toelichting: Leuke verhalen, maar niet per se heel bijzonder. Ik vond het wel leuk om eens te lezen!
 
Val en verlossing (Grisha #3)
Schrijver: Leigh Bardugo
Oorspronkelijke titel: Ruin and rising
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 387
Flaptekst: Ravka is gevallen en de Duisterling regeert vanaf zijn schaduwtroon. De laatste hoop van het land is gevestigd op een krachteloze Lichtheerser, een uit de gratie gevallen spoorzoeker en de overblijfselen van een eens zo sterk magisch leger.
Diep in een eeuwenoud netwerk van tunnels en grotten kan een verzwakte Alina niet anders dan de hulp van de zonderlinge Apparat accepteren, terwijl zijn volgelingen haar aanbidden als een heilige. Maar Alina wil geen heilige zijn: ze wil samen met Mal op jacht naar de vuurvogel en zoeken naar een zekere prins, van wie ze niet weet of hij nog in leven is.
Alina zal nieuwe bondgenootschappen moeten sluiten en oude rivaliteiten opzij moeten zetten tijdens de zoektocht naar de laatste versterker. Maar terwijl Alina de geheimen van de Duisterling begint te ontrafelen, ontdekt ze iets wat hun mysterieuze band voor altijd verandert. Het doden van de vuurvogel lijkt het enige dat Ravka kan redden van totale vernietiging, maar kan Alina de consequenties aan?
Rating: 4,25/5
Toelichting: Het lezen van dit boek was een ware rollercoaster; ik heb echt allerlei emoties gevoeld. Het verhaal zit vol actie, plotwendingen en onverwachte momenten, waardoor het geen moment saai wordt. Wel heeft Alina er opnieuw voor gezorgd dat ik niet altijd zin had om verder te lezen. Mijn volledige review lees je hier!
 
De mooiste sprookjes uit de hele wereld
Schrijver: A. Cornelissens
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1996
Gelezen uitgave van: Deltas
Aantal pagina's: 124
Flaptekst: Dit boek bevat de mooiste volkssprookjes uit de hele wereld. Vroeger werden ze van generatie op generatie doorverteld. Door ze nu ook aan uw kind voor te lezen, maakt hij of zij kennis met heel wat andere culturen. Dankzij de boeiende vertelstijl zal uw kind met veel plezier luisteren. Het boek werd echter geschreven in een eenvoudige taal, zodat oudere kinderen de sprookjes ook zelf kunnen lezen.
Voor veel sprookjesachtige uren!
Rating: 4/5
Toelichting: Een prachtig boek met vijftien sprookjes van - zoals de titel al aangeeft - over de hele wereld. Het zijn niet de standaard sprookjes, dus dit is echt erg leuk voor kinderen! (En stiekem ook voor volwassenen.)
 
De heks van Duva (Grisha #0,5)
Schrijver: Leigh Bardugo
Oorspronkelijke titel: The witch of Duva
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2012
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 23
Flaptekst: Er was een tijd dat de bossen bij Duva meisjes verslonden. Zo ging het verhaal tenminste. Maar het kan zomaar zijn dat het gevaar dichter bij huis is dan gedacht.
Rating: 3/5
Toelichting: Een leuk verhaaltje dat laat zien dat dingen niet altijd zijn zoals je denkt. Mijn review lees je hier.
 
De coupeuse en de koningin (Grisha #1,5)
Schrijver: Leigh Bardugo
Oorspronkelijke titel: The tailor
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: -
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 20
Flaptekst: Scène uit Schim en schaduw verteld vanuit Dzjenya's point of view.
Rating: 4/5
Toelichting: Ik vind het erg leuk om meer op Dzjenya te weten te komen, want zij is een van mijn favoriete personages uit Schim en schaduw. Klik hier voor mijn review.
 
De te slimme vos (Grisha #2,5)
Schrijver: Leigh Bardugo
Oorspronkelijke titel: The too-clever fox
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2013
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 19
Flaptekst: De rust in de Ravkaanse bossen wordt flink verstoord als een meedogenloze jager en zijn mooie zuster zelfs de machtigste dieren weten te villen. Iedereen is doodsbang. Iedereen, behalve Koja. Maar of dat nou zo slim is.
Rating: 3/5
Toelichting: Het is op zich een leuk verhaaltje, maar ik had op iets anders gehoopt. Het plot is geen verrassing, omdat het me doet denken aan De heks van Duva. Mij review vind je hier.
 
Kleine dolk (Grisha #2,6)
Schrijver: Leigh Bardugo
Oorspronkelijke titel: Little knife
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: -
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 17
Flaptekst: De schoonheid van Yeva is zo betoverend, dat alle mannen van Ravka naar Velisyana komen om ook maar een glimp van haar op te kunnen vangen. Zelfs de prins van Ravka wil haar om haar hand vragen. Maar haar vader heeft grootse plannen met haar een schrijft een wedstrijd uit. De arme getijdekeerder Semyon heeft hier wel oren naar en vraagt de rivier, zijn enige vriend, om hulp. Maar of dat wel zo'n goed idee is...
Rating: 2,5/5
Toelichting: Dit verhaaltje vind ik niet zo sterk. Mijn review lees je hier.
 
Schrijven kreng!
Schrijver: Lisette Jonkman
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff B.V.
Aantal pagina's: 221
Flaptekst: Je wilt een romantisch, grappig en meeslepend verhaal schrijven, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen? Of misschien zit je vast in het midden van een verhaal? Om je verder te helpen deelt schrijfster Lisette Jonkman haar tips, blunders en misstappen met je.
Wat vind je in dit boek?
- valkuilen die wel heel erg lekker liggen
- de meest gebruikte schrijfontwijkende smoezen
- manieren om inspiratie te forceren
- schrijfstopwoordjes
- en nog veel meer!
Rating: 4,5/5
Toelichting: Als je geprikkeld wilt worden om aan jouw verhaal te werken en - uiteraard - onderweg veel advies wilt opdoen, dan raad ik je deze schrijfgids zeker aan! Mijn volledige review vind je hier.
 
Dat was deel 2 van Books read by me - oktober! Deel 1 zie je hier.
 

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten