zondag 11 oktober 2015

Schim en schaduw - Leigh Bardugo (Grisha #1)

In oktober vindt de Grisha read-a-long van Blossom Books plaats. Van 1 t/m 11 oktober was het de beurt aan Schim en schaduw, het eerste deel in de trilogie van Leigh Bardugo. Vandaag lezen jullie mijn review!

Titel: Schim en schaduw
Schrijver: Leigh Bardugo
Originele titel: Shadow and bone
Jaar van eerste uitgave: 2012
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 352


Het ooit zo rijke Ravka wordt sinds tientallen jaren in tweeën gedeeld door de Schaduwvlakte; een ondoorgrondelijke duisternis, vergeven van monsters die teren op mensenvlees. Het lot van het land is onzeker.

Alina Starkov is nooit ergens goed in geweest. Maar als haar regiment wordt aangevallen en haar beste vriend zwaargewond raakt, ontwaakt er bij Alina een onbekende kracht die zijn leven redt. Een kracht die het door oorlog getergde koninkrijk voor eens en altijd kan bevrijden. Alina moet alles achterlaten en wordt meegevoerd naar het hof, waar ze getraind zal worden tot lid van de Grisha; het magische elitecorps dat wordt geleid door de mysterieuze Duisterling.

Alina moet de geheimen van de Grisha leren doorgronden nu de toekomst van Ravka in haar handen ligt. In de dreigende duisternis leert Alina niet alleen haar kracht beheersen, maar leert ze ook een kant van zichzelf kennen die ze misschien liever nooit had ontdekt.

Het duurde eventjes voordat ik in het verhaal zat, maar zodra dat was gelukt zat ik er ook helemaal in. De personages zijn stuk voor stuk uniek en interessant en vooral de Duisterling zette me regelmatig op het verkeerde been.

Mal, Alina en Dzjenya zijn mijn favoriete personages. Het verhaal is geschreven vanuit Alina's perspectief, maar ook Mal leer je redelijk kennen. Ik hoop in de volgende delen nog meer te weten te komen over Dzjenya.

De wereld die Leigh Bardugo heeft gecreëerd is heel anders dan in andere boeken die ik heb gelezen en ik kijk ernaar uit om er nog meer van te ontdekken. Ze heeft de wereld mooi opgebouwd en laat je er op een ongedwongen manier mee kennismaken. Zonder overspoeld te worden met informatie leer je het toch vrij snel kennen.

Door de ingewikkelde namen voor bijvoorbeeld de plaatsen en verschillende categorieën Grisha vond ik het soms lastig te onthouden wat wat was, maar overall belemmerde het me niet om te begrijpen hoe het zat. Alleen van de Apparat wist ik een poosje echt niet wie hij was of waar hij bij hoorde.

In Schim en schaduw zitten een aantal plotwendingen die ik echt niet zag aankomen en ik zat regelmatig op het puntje van mijn stoel tijdens het lezen. Het is echt een goede opening van de trilogie en ik ben heel benieuwd naar de rest!

Rating: 4,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten