zondag 4 oktober 2015

Drie is te veel - Jill Mansell

Titel: Drie is te veel
Schrijver: Jill Mansell
Originele titel: Two's company
Jaar van eerste uitgave: 1996
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff
Aantal pagina's: 336

Cass Mandeville is gelukkig. Ze presenteert een succelvol radioprogramma, is al jaren getrouwd met haar jeugdliefde Jack en samen hebben ze drie geweldige kinderen. In de ogen van de media is de familie Mandeville perfect. Tot de oogverblindende journaliste Imogen op de stoep staat voor een interview. Cass ontdekt dat Jack niet zo perfect is als ze dacht: hij laat zich moeiteloos door Imogen inpakken. Drie is te veel! Lukt het Cass om haar huwelijk met Jack te redden?

Als radiopresentatrice Cass de journaliste Imogen haar huis binnenlaat, houdt ze niet voor mogelijk dat haar leven compleet op zijn kop kan worden gezet. Haar man Jack valt voor de roodharige Imogen en zet daarmee - tot groot ongenoegen van zijn en Cass' kinderen - zijn 22-jarige huwelijk met Cass op het spel.

Wat een heerlijk Jill Mansell boek toch weer! De schrijfstijl staat me soms wat tegen: in een alinea lees je soms de gedachten van meerdere personages en na een witregel kan het vijf minuten, maar ook een paar weken later zijn. Ondanks dat vind ik het weer een fijn boek om te lezen.

Personages aan wie je een hekel 'hoort' te hebben zijn ook echt onuitstaanbaar, zonder ongeloofwaardig te zijn. Jack vind ik als vader heel sympathiek, maar als echtgenoot heb ik tot aan de laatste letter geen goed woord voor hem over. Sophie - de jongste dochter van Jack en Cass - is echt mijn favoriet en ik vind het verfrissend om af en toe in het hoofd van Joel te kruipen; een knappe man die toch wat onzeker is. Ook het familieaspect spreekt me erg aan.

Niet voor iedereen eindigt het boek met een happy end, wat ik mooi en realistisch vind; dat ontbreekt nog wel eens in chicklits. Tegen het eind van het verhaal gebeurt er nog iets heel spannends, wat ik totaal niet zag aankomen.

Al met al is Drie is te veel weer een typische Jill Mansell. Ik kan niet wachten tot de volgende!

Rating: 3,75/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten