zaterdag 24 oktober 2015

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine - Ransom Riggs (De bijzondere kinderen #1)

Titel: De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine
Auteur: Ransom Riggs
Originele titel: Miss Peregrine's home for peculiar children
Jaar van eerste uitgave: 2011
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Clavis Uitgeverij
Aantal pagina's: 380

Als kind had Jacob al een speciale band met zijn opa Abraham. Die vertelde zijn kleinzoon bizarre verhalen over zijn jeugd in een weeshuis voor bijzondere kinderen. Opa illustreerde zijn verhalen met oude, echt uitziende foto's. Jaren later komt de oude Abraham op een gewelddadige manier aan zijn eind. De inmiddels zestienjarige Jacob reist naar een afgelegen eiland voor de kust van Wales, waar hij de ruïne vindt van het tehuis waar zijn opa gewoond heeft. Als Jacob het huis verkent, blijkt dat de jeugdvrienden van Abraham meer dan bijzonder waren. Misschien was er wel een goede reden om hen in afzondering op het eiland te laten wonen. En misschien leven ze nog steeds... Wat volgt, is afwisselend wonderbaarlijk, aandoenlijk en huiveringwekkend.

Jesse van Jesse The Reader heeft dit boek eigenlijk aan mij 'verkocht': zijn enthousiaste verhalen hebben me echt over de streep getrokken om het boek aan te schaffen. En zijn enthousiasme is niet voor niets, want ik heb heel erg genoten tijdens het lezen.

Ik heb van meerdere mensen op BookTube gehoord dat het verhaal (in eerste instantie) wat tegenviel, omdat ze door de cover en de foto's in het boek verwacht hadden dat het veel enger zou zijn. Met dat in gedachten begon ik met lezen en ik kan je vertellen: ik vond het megaspannend en ook echt wel eng af en toe! Ik ben - toegegeven - ook niet zo'n held, maar ik ben uiteindelijk een avond laat opgebleven om het boek uit te kunnen lezen, zodat ik niet midden in een creepy scène hoefde te stoppen.

Jacob, de bijzondere kinderen en mevrouw Peregrine zijn allemaal personages die heel goed passen in dit boek en in de door Riggs gecreëerde wereld. Allemaal hebben ze mijn hart gestolen en ik wilde niet dat wie dan ook van hen iets overkwam. Wat ik heel uniek vind aan dit boek, is dat het verhaal is bedacht rond echte foto's. De personages zijn dus geschreven bij een persoon op een foto, waardoor je meteen een beeld hebt bij diegene en zijn/haar geschiedenis.

Het verhaal dat Riggs heeft bedacht is echt briljant, hoe kòm je erop! Het zit heel goed in elkaar en heeft veel verrassende elementen. Ik ben niet achtergebleven met vragen, dus dat is erg fijn.

Dit is het eerste deel van een trilogie en ik ben heel benieuwd naar de andere twee boeken!

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten