zondag 26 juli 2015

De ontsnapping - Heleen van Royen


Titel: De ontsnapping
Schrijver: Heleen van Royen
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2006
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Foreign Media Books BV
Aantal pagina's: 295


Ik heb een man, twee kinderen en een koophuis, ik ben gezond, zij ook, we hebben het goed, we hebben alles. Soms kijk ik van een afstandje toe en wacht ik vergeefs op de ontroering die met het kijken naar je gezin gepaard schijnt te gaan. Waarom werkt het niet meer bij mij?

Julia de Groot is zesendertig jaar. Op het eerste gezicht ontbreekt het haar aan niets, maar de werkelijkheid is anders. Haar passieloze huwelijk, het gezinsleven en het juk van het huishouden benauwen haar zo, dat ze een radicaal besluit neemt. Van de ene dag op de andere verlaat ze man en kinderen en vertrekt naar de zon.

Niet dat het wat uitmaakt, maar mijn broer is dood.

Julia wordt vergezeld door de geest van haar jonggestorven broer Jimmy, met wie ze vlak voor zijn dood een geheim verbond heeft gesloten. Jimmy helpt zus 'Jules' op weg en moedigt haar aan, terwijl Julia, afgesneden van man en kinderen, alles probeert waar te maken wat ze hem ooit heeft beloofd.

Mijn lijf is voor hem, mijn liefde is voor hem, alles in me hunkert naar hem, naar versmelting, naar eenwording, maar altijd samen zijn.

Wanneer Julia de onweerstaanbare Romeo ontmoet, ontdekt ze wat ze haar leven lang heeft gemist, zowel in haar hart als in haar bed. Romeo dwingt Julia af te rekenen met het verleden en stelt haar de hamvraag: durft ze nog terug naar huis?

Het is goed, Jules, je hebt mijn permissie. Schrijf. Doe het maar. De tijd is gekomen.

Julia is diep ongelukkig met hoe haar leven er nu uitziet. Daarom besluit ze er voor onbepaalde tijd tussenuit te gaan om zichzelf weer te vinden. Ze draagt ook een groot geheim met zich mee, al vanaf haar zeventiende toen haar doodzieke broer Jimmy overleed. Op haar reis is zijn geest steeds bij haar om haar te begeleiden in haar zoektocht naar wie ze is.

In Portugal ontmoet Julia Romeo, een gigolo die ze inhuurt om haar gezelschap te houden en hij blaast haar - en haar seksleven - nieuw leven in. Hij spoort haar ook aan om af te rekenen met het verleden en open te zijn over het geheim dat ze nu al negentien jaar met zich meedraagt.

Dit boek leende ik van mijn zus nadat ik voor mijn verjaardag de verfilming zag en ik vind dit boek veel beter dan het enige boek dat ik van Heleen van Royen heb. De ontsnapping is mooi, geestig, maar tegelijkertijd ook pijnlijk. Dat lijkt een vreemde combinatie, maar als je het verhaal kent dan ben je het vast met me eens.

Het mooiste van De ontsnapping vind ik de zoektocht van Julia naar wie ze eigenlijk is en wat ze zelf wil. Dat is iets waar ik zelf ook veel mee bezig ben de laatste tijd, dus dat spreekt me erg aan en ik herken soms stukjes van Julia. Hetgene wat mij het meest stoort is dat Julia in die zoektocht zover gaat dat ze haar man bedriegt. Daar kan ik me niet overheen zetten en ik kan me daardoor toch niet met haar identificeren.

Het verhaal is mooi opgebouwd, met terugblikken naar de laatste momenten van het leven van haar broer Jimmy. Langzaam maar zeker komt het grote geheim dat Julia met zich meedraagt naar de oppervlakte en daardoor begreep ik haar beter. Toch kan ik me ook aan haar ergeren, terwijl ik me nog meer erger aan haar man Paul. Hij kleineert haar in het begin erg, waardoor zijn telefoontjes tijdens haar afwezigheid ook irritant overkomen. Terwijl hij ergens ook een punt heeft. Het naarste in haar zoektocht vind ik dat ze haar kinderen op sommige momenten helemaal lijkt te vergeten.

De personages in De ontsnapping staan mij niet aan, maar het idee achter het verhaal is wel heel mooi. De onthulling van het geheim van Jimmy en Julia wordt heel langzaam opgebouwd, dat heeft Van Royen knap gedaan. Het is niet het beste boek dat ik de afgelopen tijd heb gelezen, maar het heeft er zeker voor gezorgd dat ik mijn mening over haar schrijfkunsten heb bijgesteld.

Rating: 3,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten