zaterdag 28 februari 2015

Books read by me - februari!


Het is vandaag de laatste dag van februari en dus is het weer tijd om jullie te laten weten welke boeken ik heb gelezen! Vanwege de griep - die overigens nog steeds niet is vertrokken - heb ik deze maand historisch veel boeken gelezen, hoewel het ook 'meehielp' dat er veel wat dunnere boeken tussen zaten. De boeken staan in de volgorde waarin ik ze heb gelezen. Ik ga gauw beginnen!

Buikgevoel
Schrijver: Risa Green
Oorspronkelijke titel: Notes from the underbelly
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2005
Gelezen uitgave van: Truth & Dare
Aantal pagina's: 302
Flaptekst: Ik ben er gewoon nog niet klaar voor. Elke keer als ik aan zwanger worden denk, bedenk ik me dat ik nog drie kilo moet afvallen, en dat ik ècht geen negen maanden zonder wodka-martini's kan. En dan hebben we het nog niet eens over het roze rokje. Wat heeft het voor zin om dat te kopen, als ik het nog maar een paar weken aan kan. En ik móét het hebben! Hoe kan ik nou een moeder zijn? Moeders denken niet zo.
Lara Stone heeft als opleidingsadviseur op een privéschool in LA elke dag te maken met verwende rijke kinderen, en ze is er absoluut niet klaar voor om zelf zo'n schepsel op de wereld te zetten. Nog niet, althans. Niet nu alles zo lekker loopt in haar leven en ze net in maatje 36 past. Haar man denkt daar anders over; hij wordt liever vandaag dan morgen vader.
Lara gaat overstag en is al snel zwanger. De hormonen gieren door haar lijf, de huilbuien zijn niet te stoppen, en haar buik groeit tot afgrijzen van haar vrienden en baas. Ondertussen heeft ze de taak gekregen om de onhandelbare Tick, dochter van een rijke filmregisseur, klaar te stomen voor de universiteit.
Rating: 1/5
Toelichting: Ik heb dit boek gekregen van mijn zus, omdat zij haar boekenkast wat leger wilde maken. Altijd goed! Het verhaal in dit boek komt naar mijn idee niet helemaal tot zijn recht. Het is best een leuk boek, maar het is alsof er te weinig tijd is genomen om de hoofdpersoon, Lara, goed te introduceren. Halverwege het boek gaat het er steeds over dat ze 'normaal gesproken helemaal niet aardig is' tegen anderen, maar dit wordt alleen maar genoemd; het blijkt verder nergens uit. De flaptekst doet vermoeden dat haar baas en al haar vrienden haar groeiende buik walgelijk vinden, maar dit is niet zo. Haar baas wil alleen dat er iets tegenover staat als Lara volgend jaar minder gaat werken en er is slechts één vriendin die de zwangerschap niks vindt. Het leest op zich lekker gemakkelijk weg, maar een aanrader vind ik het zeker niet. De tekst op zich vond ik nog wel de grootste aanfluiting (al ligt dat meer aan de vertaler), want er zaten ontzettend veel fouten in - missende woorden en meer van dat soort dingen. Als ik me ergens aan kan ergeren bij boeken dan is dat het wel!
 
Huisje boompje feestje
Schrijver: Jill Mansell
Oorspronkelijke titel: Don't want to miss a thing
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2013
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff B.V.
Aantal pagina's: 348
Flaptekst: Striptekenares Molly Hayes woont in het pittoreske dorp Briarwood. Wat relaties betreft heeft ze weinig geluk: ze valt altijd op foute mannen. Vlak na haar laatste break-up krijgt ze een nieuwe buurman: de Londenaar Dexter Yates. Hij is knap, single en... heeft een baby. Er is meteen een enorme aantrekkingskracht tussen Molly en Dex, maar Molly houdt de boot af. Liever een goede buur dan weer een foute vriend, denkt ze. Maar hoe lang houdt ze vol?
Rating: 3/5
Toelichting: Wat een heerlijk boek! Het is misschien wel het leukste boek van Jill dat ik tot nu toe heb gelezen. Je kunt niet anders dan Molly, Dex en Delphi in je hart sluiten. Als je houdt van chicklits dan is dit boek zeker iets voor jou.
 
De beschuldiging
Schrijver: John Grisham
Oorspronkelijke titel: The accused
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2012
Gelezen uitgave van: A.W. Bruna Uitgevers
Aantal pagina's: 206
Flaptekst: Theo Boone mag dan pas 13 jaar oud zijn, hij heeft wèl verstand van de wet. Hij had alleen nooit kunnen bedenken dat hij zelf het slachtoffer zou worden van een misdaad. In Theo's kluisje op school worden gestolen tablets aangetroffen en natuurlijk wordt Theo ondervraagd door de politie. Theo is de enige verdachte. Wat als hij schuldig wordt bevonden? Wat gebeurt er dan met zijn droom om advocaat te worden? Theo zet alles op alles om samen met zijn oom Ike de echte misdadiger te vinden en zo zijn eigen toekomst veilig te stellen. Maar veel tijd heeft hij niet...
Rating: 1/5
Toelichting: Tja, hier gingen twee dingen mis. 1. Ik had niet door dat het een tienerboek is. 2. Ik had niet door dat het deel 3 van een serie is, de Kid Lawyer-serie. Op zich kunnen tienerboeken leuk zijn als het echte young adult boeken zijn, maar deze serie is echt voor jongeren van ongeveer dertien jaar. Ik had dit boek (samen met deel 2 van de serie, zie verderop in deze post) online gekocht zonder de flaptekst te lezen. Ik had nog nooit iets van John Grisham gelezen en deze boeken waren goedkoop, dus ik hoefde er niet over na te denken. Ik denk dat het voor de leeftijd waarvoor deze boeken bedoeld zijn wel heel goede boeken zijn trouwens! Ik denk dat ik ze maar aan mijn neefje geef :)
 
Wij zijn ons brein
Schrijver: Dick Swaab
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2010
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Contact
Aantal pagina's: 464
Flaptekst: Het verhaal van je leven is het verhaal van je brein. Dat begint in de baarmoeder, waar de hersenen gevormd worden op een manier die bepalend is voor de rest van je leven. Dick Swaab volgt in Wij zijn ons brein de mens vanaf de conceptie tot en met de dood. Wat zijn de bedreigingen voor het kind in de baarmoeder? Hoe zit het met de hersenen van pubers, wat gebeurt er als je verliefd bent, hoe zijn homo- en heteroseksualiteit te verklaren en wat gebeurt er wanneer alzheimer toeslaat? De zin en onzin van therapieën, antidepressiva en alternatieve geneeswijzen, agressie, moreel gedrag en geloof, meditatie, hersenbeschadiging, psychische problemen en bijna-dood-ervaringen: alles wordt beschreven in Wij zijn ons brein. Na lezing van dit boek zul je beter begrijpen waarom je bent wie je bent.
Rating: 2/5
Toelichting: Ik heb altijd veel interesse gehad voor psychologie en waarom mensen zijn en/of denken zoals ze doen. Vandaar dat ik eind 2011 dit boek van Dick Swaab kocht en er meteen fanatiek in begon te lezen. Ja inderdaad, ik ben ruim drie (!!!) jaar bezig geweest om dit boek uit te lezen. Want hoe interessant ik het ook vind en hoe goed Dick ook zijn best heeft gedaan om het in gemakkelijke taal uit te leggen, het blijft een ingewikkeld boek. Nu hielp het ook niet echt dat ik het boek vaak las voor het slapen gaan ;) Deze maand nam ik mij voor om het boek er weer bij te pakken en er nu echt voor te gaan zitten, wat ervoor heeft gezorgd dat ik hem nu uit heb!
 
The glam guide
Schrijver: Fleur De Force
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: Headline Publishing Group
Aantal pagina's: 223
Flaptekst: As one of the world's top beauty and fashion vloggers, Fleur De Force is an expert on all things glam. Here she shares with us her essential collection of tips and advice for looking wonderful and feeling truly stylish. More than just a beauty manual, The glam guide is also about embracing a chic and fulfilling lifestyle and touches on a wide range of subjects including: makeup, fashion, hair, health and fitness, body image, relationships. Whether you're updating your makeup bag, re-thinking your wardrobe or just wanting to give yourself a much needed confidence boost, The glam guide will help you become your most fabulous self.
Rating: 4/5
Toelichting: Sinds ongeveer twee jaar volg ik Fleur De Force via Twitter en YouTube en ik was dan ook dolenthousiast toen ze liet weten dat ze bezig was met een boek. Deze maand kwam The glam guide uit en gelukkig was hij ook in Nederland gemakkelijk te krijgen. Ik ben zelf heel geïnteresseerd in make-up en verzorging, maar ik vind het leuk dat Fleur ook aandacht heeft besteed aan zelfvertrouwen en lifestyle. Het hoofdstuk Life, love, dreams and everything in between was daarmee denk ik mijn favoriet. En hoe knap is het dat ze als niet-schrijver zelf het hele boek heeft geschreven? Alle foto's in het boek zijn daarnaast ook van haar en haar eigen spullen. Het boek is heel mooi weergegeven en heeft een luxe uitstraling. Ik heb hem zelfs niet in mijn tas willen meenemen om hem onderweg te lezen, omdat ik niet wilde dat er vouwen in de kaft zouden komen ;)
 
Dagboek van een manny
Schrijver: Holly Peterson
Oorspronkelijke titel: The manny
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2006
Gelezen uitgave van: The House of Books
Aantal pagina's: 384
Flaptekst: Jamy Whitfield is getrouwd met een deftige advocaat, moeder van drie kinderen en resideert tussen de superrijken van Park Avenue, New York. In tegenstelling tot de meeste andere vrouwen uit de buurt heeft ze een leuke maar veeleisende baan als televisieproducer. Jamy wil haar man en kinderen natuurlijk niet verwaarlozen. Wanneer ze hoort van de nieuwste ultra exclusieve rage om een mannelijke 'nanny' in te huren, laat ze haar oog vallen op Peter Connelly, 28 jaar oud, knap gevoelig en sportief. Ondanks felle tegenstand van echtgenoot Jeffrey, raakt Peter al snel helemaal thuis in huize Whitfield. Hij blijkt een ware redder in nood - op meerdere fronten. Maar al snel beginnen de roddels van de jaloerse East Side schoolpleinmaffia... en alles implodeert.
Rating: 3/5
Toelichting: Een humoristisch boek dat lekker vlot leest. Het is een van de dikste boeken die ik deze maand heb gelezen, maar ik heb er absoluut niet veel langer over gedaan. Het is zo goed geschreven dat ik echt een hekel heb gekregen aan echtgenoot Jeffrey en helemaal ben gevallen voor de manny, Peter. Als je een boek wilt lezen dat niet te veel concentratie vergt, maar wel goed is dan zou ik dit boek zeker overwegen.
 
10 haltes
Schrijver: Jenny Valentine
Oorspronkelijke titel: Ten stations
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2008
Gelezen uitgave van: Moon Uitgevers
Aantal pagina's: 57
Flaptekst: We zoeken een grote man met grijs haar en een kaal plekje in het midden, als een spiegelei. We kijken uit naar een jongen met haar voor zijn ogen en een rood T-shirt met daarop: BORN 2 SK8, al blijft hij liever bij dingen op wieltjes uit de buurt, omdat hij een beetje motorisch gestoord is, en de pest heeft aan schaafwonden. We zoeken ons kleine broertje Jed en onze opa Norman. Ze zijn ergens afgeslagen in de tunnels die de Piccadilly- met de Northern-lijn verbinden. Ze lopen niet meer achter ons, of voor ons, of ergens waar we ze kunnen zien. We zijn ze kwijt. En als mam erachter komt, zijn we er geweest.
Rating: 3/5
Toelichting: Dit korte verhaal kreeg ik gratis bij een boek dat ik bestelde via Boekenkraam, welk boek weet ik niet meer. Het is een grappig, makkelijk geschreven verhaaltje dat zich afspeelt in Londen, mijn favoriete stad. Tja, daarmee had Jenny al wat punten gescoord natuurlijk! Het boekje is humoristisch, met toch wat pijnlijk confronterende elementen erin als het gaat om opa Norman. Knap om dat in 57 pagina's voor elkaar te krijgen!
 
De ontvoering
Schrijver: John Grisham
Oorspronkelijke titel: Theodore Boone - The abduction
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2011
Gelezen uitgave van: A.W. Bruna Uitgevers B.V.
Aantal pagina's: 181
Flaptekst: April Finnemore is een van Theo Boone's beste vrienden. Ze komt uit een niet erg gelukkig gezin en 's avonds is ze vaak alleen thuis. Dan belt of chat ze meestal met Theo, zodat ze zich niet zo eenzaam voelt. Wanneer April op een nacht plotseling verdwijnt en de politie geen idee heeft wat er aan de hand is, weet Theo dat hij zelf op zoek moet gaan naar zijn vriendin. Dan wordt bekend dat April kortgeleden contact heeft gehad met een verre neef, die net ontsnapt is uit de gevangenis. Theo beseft dat hij al zijn slimheid, overredingskracht en juridische kennis in de strijd zal moeten gooien om April terug te vinden. Voordat het te laat is...
Rating: 2/5
Toelichting: Kijk, daar hebben we het tweede deel uit de Kid Lawyer-serie van John Grisham waar ik het hierboven ook al over had. Ondanks dat dit boek ook voor kinderen is bedoeld, zit hier toch meer spanning in. Het voelt niet zo nep en het verhaal is beter. Ik denk dus dat het een klassiek geval is van een serie die ieder deel slechter wordt. Ik heb het eerste deel niet gelezen natuurlijk, maar het zou me niets verbazen als dat ook best goed is.
 
Het kleine boek vol mindfulness
Schrijver: Tiddy Rowan
Oorspronkelijke titel: The little book of mindfulness
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2013
Gelezen uitgave van: Het Spectrum bv
Aantal pagina's: 183
Flaptekst: Mindfulness. Haal adem... en... lach!
Rating: 3/5
Toelichting: Dit boekje kocht ik naar aanleiding van een afspraak in het ziekenhuis waar mij op het hart werd gedrukt meer te doen aan ontspanning en dan in de vorm van mindfulness. Ik heb het boek nu een keer helemaal gelezen en laat hem nu naast mijn bed liggen, zodat ik er iedere avond voor het slapen nog even in kan kijken. Er staan mooie, inspirerende quotes in en ook oefeningen in mindfulness. Een goed begin dus! Hopelijk kom ik nu eens van die constant aanwezige stress af :)
 
Zo, dat is een behoorlijk lange post geworden! Misschien dat ik hem in het vervolg beter in tweeën kan delen als ik zo veel boeken heb gelezen ;) Welke boeken las jij deze maand uit?
 
x




Geen opmerkingen:

Een reactie posten