zondag 25 januari 2015

Goodreads, great website


Via Adorable Books (superleuke boekenblog, ga gauw kijken!) maakte ik kennis met Goodreads en inmiddels ben ik verslaafd. Op Goodreads kun je digitale boekenplanken aanmaken met daarop bijvoorbeeld de boeken die je hebt gelezen en de boeken die je nog graag zou willen lezen. Helemaal leuk!

Ook mijn reading challenge heb ik erop gezet en ik kan daaraan zien dat ik momenteel twee boeken voor op schema lig. Je kunt steeds bijhouden hoe ver je in het boek bent (je geeft het paginanummer in) en dan kun je zien op hoeveel procent je zit. Dus op ieder mogelijk moment waarop ik heb gelezen, al zijn het maar vijf bladzijden, update ik de status. Zielig? Misschien wel, maar ik kan er enorm van genieten! En wie de kleine dingen niet eert... ;) Ik heb de Goodreads-app ook gedownload waardoor het nog gemakkelijker is om je vooruitgang te bekijken.

Het enige nadeel vind ik dat je van een boek slechts één exemplaar kunt aangeven dat je hebt gelezen. Over het algemeen zul je misschien ook geen twee exemplaren hebben, maar ik heb toevallig van The fault in our stars zowel de Nederlandse als de Engelse versie in bezit. Da's dan wel weer jammer. Maar goed, als dat alles is dan is het het klagen niet waard :)

Voor de boeken die je hebt gelezen kun je een review schrijven en/of je kunt met sterren aangeven hoe goed je het boek vindt. Aan de hand van de door jou gelezen boeken en het cijfer dat je hebt gegeven beveelt Goodreads boeken aan die je leuk zou kunnen vinden. Hier zitten echt goede aanbevelingen tussen, ook van schrijvers van wie ik nog niet eerder had gehoord. De aanbevelingen zijn dus niet per se boeken van dezelfde schrijver.

Je kunt ook connecties maken of mensen volgen en daarmee kijken wat zij lezen of aanbevelen. Ik heb me hier verder nog niet in verdiept; ik vind het al erg leuk om mijn leesgedrag bij te houden!

Ben je net zo'n boekenfreak als ik? Dan zou ik er echt eens naar kijken als ik jou was!

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten