zondag 27 juli 2014

Money, money, MONEY!

Is het niet oneerlijk dat je veel meer moeite moet doen om geld binnen te halen dan om het uit te geven? Hm, waarschijnlijk niet, maar zo voelt het soms wel. Want hoe hard je ook werkt, aan het eind van de maand is je bankrekening nooit zo vol als je had gehoopt. Daarom wil ik mijn 'spaarplan' van de afgelopen maanden met jullie delen, want dit werkt voor mij erg goed!

Iedere zaterdag pin ik een vast bedrag waarmee ik de hele week moet doen. Ik heb voor mijzelf een bedrag vastgesteld dat naar mijn idee realistisch is voor mijn inkomsten en uitgaven, maar dit bedrag is natuurlijk voor iedereen verschillend. Al mijn uitgaven in winkels, restaurants, voor verjaardagen (alles wat je maar contant kùnt betalen) moet ik van dit bedrag doen. Zo denk ik extra na over aankopen. Natuurlijk heb ik in sommige weken extra kosten die niet van dit bedrag kunnen (drie verjaardagen, fiets kapot, etc.), dan pin ik extra. Maar dit zijn uitzonderingen.

Het bedrag dat ik op vrijdagavond nog over heb, doe ik in een spaarpot. Om dit extra leuk te maken kun je een hele mooie kopen (van het vaste bedrag per week, dat dan weer wel), zodat je extra gestimuleerd wordt om geld over te houden. Want niets (oké, bijna niets) is leuker dan aan het eind van de week je mooie spaarpot tevoorschijn halen en er een nieuwe lading spaargeld in te gooien.

Ik heb twee spaarpotten: één voor kleingeld en één voor briefgeld. In de spaarpot voor briefgeld heb ik verschillende enveloppen zitten voor verschillende doeleinden. Zo had ik er sinds begin dit jaar de volgende drie enveloppen in zitten:
1. Hostel Valencia: bij het boeken konden we niet direct betalen, maar dat geld heb ik wel meteen gepind en in de envelop gedaan. Zo had ik tegen de tijd dat we op vakantie gingen niet het idee dat ik nòg meer geld uitgaf; dit geld was voor mijn idee al weg.
2. Bruiloft: mijn broer en zijn vriendin gaan deze week trouwen en ik wist al vanaf het begin wat voor bedrag ik hun wilde geven. Daarom heb ik op de vrijdagavonden waarop ik briefgeld over had geld in deze envelop gestopt tot het gewenste bedrag. Zo hoef ik nu niet het hele bedrag in één keer te pinnen, waardoor het ook hierbij voelt alsof het mij geen extra geld kost.
3. Sparen: op het moment dat bovenstaande enveloppen 'gevuld' waren, stopte ik ook geld in deze envelop. Dit was geld dat ik meenam op mijn vakantie. Het was uiteindelijk best een mooi bedrag waar ik volgens mij twee of drie dagen mee heb kunnen doen voordat ik moest pinnen. Ideaal!

Nu zit er nog één envelop in de spaarpot, namelijk 'sparen'. Dat komt omdat ik op dit moment niet per se voor iets spaar. Maar goed, ik ben pas net terug van vakantie, dus hier zit nog geen geld in.

Wat ik verder doe om te sparen is pinsparen. Hiermee spaar ik bij iedere pintransactie vijf procent van het gepinde bedrag. Je kunt een maximum per dag aangeven en ook een minimumbedrag dat je op je betaalrekening wilt hebben staan.

Als laatste kijk ik op de dag dat ik loon krijg (het bedrijf waar ik werk betaalt iedere vier weken in plaats van iedere maand) hoeveel geld ik er nog op had staan vóórdat het loon werd overgemaakt. Dit bedrag maak ik vaak in het geheel over naar mijn spaarrekening, maar dit hangt ook af van de verwachte kosten die maand. Als ik denk dat er hoge kosten aankomen dan maak ik minder over en bij lage kosten maak ik meer over.

Met bovenstaande punten hoef ik eigenlijk nooit iets over te boeken vanaf mijn spaarrekening, omdat het reëel blijft en ik niet te overmoedig spaar. Natuurlijk spaar ik via mijn spaarrekening ook voor dingen, dus als ik op vakantie ga dan boek ik wel wat over en ook bij grote aanschaffen voor in huis is dit het geval. Maar goed, waar heb je anders een spaarrekening voor? ;)

Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande tips. Ook ben ik benieuwd wat jij doet om geld te sparen, dus laat het me weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten